بازاریابی مناسبتی
آیا تا به حال به فکر برپایی بیزینس پلن ویژهای برای روز والد یا والده و مناسبت های خاص بودهاید؟ آیا در کسبوکار شما امکان برنامه ریزی برای ارائه رهنمود ویژه به اقشار خاصی مثل کارگران، کارمندان و … میسر است؟ رسیدگی کنید که محصولات شما اغلب برای چه گروهها و اقشاری قابل بهرهگیری هستند و برای آن ها در مناسبت های خاص و مشخص، پیشنهادهای ویژهای ارائه دهید. قصد از بازاریابی مناسبتی، شناسایی محصولات و افزایش فروش در دوره زمانی ویژه است.
شما میتوانید در تقویم روزهایی مثل جشن ها و جشن هایی که میتوانید برای آن ها جشنواره و پیشنهادهای ویژهای طرح کنید را مشخص کنید؛ برای مثال، محصولی مثل کمربند و یا کروات که جزء گروههای اصلی در فروش نیستند را در روز پدر به صورت یک توصیه شگفتانگیز و ویژه ارائه دهید. با به کارگیری بازاریابی مناسبتی میتوانید فروشتان را تا بی گمان چشمگیری افزایش دهید و محصولتان را به خوبی شناسایی نمایید.
انواع شیوه های فروش و تکنیک های فروش
روش های افزایش فروش |
استفاده از بها دقیق
در قیمتگذاری محصولات و خدمتتان دقت کنید. شما میتوانید با به کارگیری بها های دقیق و مناسب، چشمداشت اخذ تخفیف از جانب مشتریانتان را تفریق دهید و خودتان را از دردسر چانهزنی رهایی دهید؛ برای مثال، اگر شما محصولی را 50 هزارتومان قیمتگذاری کردهاید، آن را 49800 تومان بفروشید! این نوع توانا هستید پرماسیدن دقیق بودن قیمت را در ذهن مشتری برپایی نمایید. توجه داشته باشید در فروش حرفهای زمانی که میخواهید یک محصول را به فروش برسانید، باید لغایت مرز امکان صفرها را از دید مشتری مخفی کنید الی عدد کوچکتر به عقیده برسد.
در این چهره مشتری راحتتر اقدام به خرید فرآورده خواهد کرد؛ برای نمونه اگر فرآورده شما 10.000.000 تومان قیمتگذاری شده است، بها را «یک میلیون» تومان بنویسید. این اقدام با پروا به بازاریابی عصبی، در ذهن مشتری تأثیر بسیار مطلوبی را خواهد گذاشت. از امروز سعی کنید بها ریزبین برای محصولاتتان انتخاب کنید. معمولاً جوایزی که بانکها برای حساب های قرضالحسنه گزینش میکنند، دارای تعداد زیاد زیادی صفر است! شمار صفر در اعداد مایه بزرگ جلوه کردن رقم میشود. زمانی که شما میخواهید هدیهای به مشتری ارائه دهید، باید تا جای ممکن آن هدیه را کبیر جلوه دهید؛ درحالیکه در بازاریابی فروش، عکس این موضوع صادق است و حذف صفرها موجب افزایش فروش خواهد شد.
تولید محتوا
شما باید با مشاوره و اخطار دادن به مراجعین خود، آن ها را در خرید و انتخاب کمک کنید. شما میتوانید از طریق تولید محتوای تصویری، صوتی و همچنین مقالات مکتوب به مشتریانتان درزمینهٔ کسب هشدار بیشتر و شناخت مزایای محصولاتتان کمک کنید. به مشتریانتان تعلیم دهید که در اثناء خرید باید به چه نکاتی دقت کنند لغایت بتوانند خرید موفقی داشته باشند. میتوانید ملت را از خطرات به کارگیری اجناس نامرغوب آگاه کنید و تلاش کنید مشتریان به آگاهی بیشتری دست یابند؛ برای مثال، اگر شما دوربین عکاسی میفروشید، به مشتریان تعلیم دهید چه دوربینی برای عکاسی حرفهای یا آماتور مفید است و چگونه میتوانند عکس های باکیفیتی ثبت کنند.
اگر شما فروشنده دوربین فیلم برداری هستید، میتوانید به مشتریانتان راهکارهای فیلم برداری با دوربین های حرفهای را نیز آموزش دهید. اگر درزمینهٔ دکوراسیون تکاپو میکنید، به مشتریانتان آموزش دهید چه تغییراتی را برای زیبایی منزل و محل کارشان ایجاد کنند. اگر شما فروشنده جامه هستید، میتوانید به مشتریانتان کمک کنید که چگونه میتوانند خوش تیپ باشند. اگر شما سالن زیبایی دارید، میتوانید به مشتریانتان تعلیم دهید چگونه از ریزش مو بازداری کنند و با چه شیوه هایی پوستی شاداب و هموار داشته باشند. اگر شما فروشنده ابزارها خانگی هستید، میتوانید به مشتریانتان در خصوص خطرات استفاده از کالاهای نامرغوب اخطار دهید. اگر شما بیمه عمر ارائه میکنید، میتوانید به مشتریانتان از مزایای بیمه عمر و از خطرات فقدان آن کلام بگویید.
بنابراین توجه داشته باشید فرآوری درونمایه بر پای بست، نوع تکاپو هر کسبوکاری، متفاوت خواهد بود. فراموش نکنید فرآوری محتوا یگانه از مهمترین ابزار های افزایش میزان فروش شماست.
مشتریان جدید، مشتریان فعلی و مشتریان خاموش
به طور کلی مشتریان را میتوان به سه تقسیم مشتریان جدید، مشتریان کنونی و مشتریان خاموش دسته کرد. مشتریان جدید افرادی هستند که شما برای جذب آن ها، اقدامات و هزینه های بسیاری را سپریدن میدهید تا بتوانید آنان را برای خرید متقاعد نماید. به یاد داشته باشید مشتری یابی فرآیندی هزینهبر است؛ چرا که شما برای یافتن مشتریان جدید ناچار به تبلیغات و ارائه طرح های جدید هستید.
مشتریان فعلی، کسانی هستند که شما را میشناسند و مشارکت با شمارا تجربه کردهاند و با شما در ارتباط هستند. شما باید تمام توجه و انرژی خود را معطوف این تقسیم از مشتریان نمایید. شما باید سعی کنید الی مشتریان فعلی خود را راضی نگاه دارید و روی آنان سرمایهگذاری کنید؛ چرا که خرج جذب یک مشتری جدید بین 5 تا 11 برابر بیشتر از نگهداری یک مشتری کهن است. فراموش نکنید از دست دادن تنها یک مشتری کنونی میتواند به میزان از دست دادن بیش از 100 مشتری جدید برایتان هزینه داشته باشد.