اخبار تکنولوژی 5

معرفی تکنولوژی

اخبار تکنولوژی 5

معرفی تکنولوژی

بررسی طول کلمات کلیدی برای سئو

انتخاب درست کلمات کلیدی برای تکاپو سئو احد از مهارت‌های کلیدی برای کامیابی در بازاریابی اینترنتی از راه بهینه‌سازی سایت به احصاییه می‌رود.


ممکن است انگاشت کنید که هر چه درازا واژه ها کلیدی کوتاه‌تر باشند، ارزش بیشتری نیز دارند و برای کامیابی در سئو می‌بایست روی کلمات کوتاه‌تر تمرکز کرد. در ادامه با به کارگیری نتایج تحقیق روی ۱.۴ میلیارد کلمه کلیدی که بدست سایت ahrefs به انجام واصله است، این انگاشت را رسیدگی خواهیم نمود.

حجم جستجو کلمه کلیدی در ماه


تعداد جستجوی کلمات کلیدی

در نمودار پایین تعداد جستجوی کلمات کلیدی را نگریستن می‌کنید. این نمودار نشان می‌دهد که چه شمار از کلمات کلیدی جستجوی زیادی را به خویش اختصاص می‌دهند. همان نوع که نگریستن می‌کنید شمار کلمات کلیدی که بیش از ۵۰۰۰ جستجو را به خویش گزین کردن می‌دهند کمتر از نیمه درصد عبارت‌ها هستند.


درصد درازا واژه ها کلیدی جستجو شده در گوگل

این دیاگرام نشان می‌دهد که عبارت‌های جستجو شده در گوگل چند کلمه‌ای هستند. همان نوع که نگریستن می‌کنید و قابل پیش‌بینی است، بیش از ۹۴ درصد عبارت‌های کلیدی جستجو شده، سه کلمه‌ای و بیشتر هستند.


هر چه طول عبارت‌های مورد جستجو اغلب باشد، موضوع تخصصی‌تر و منظور مشخص‌تری را پیگیری می‌کنند.




حجم جستجوی کلمات کلیدی بر اساس درازا آن‌ها

نمودار زیر پرتو می‌دهد که میزان جستجوی عبارت‌های کلیدی با سر بسر گرفتن حجم آن‌ها چه مقدار است. برای مثال عبارت‌های کلیدی یک کلمه‌ای با هستی اینکه شمار اقلیت دارند، به علت حجم جستجوی بیشتر، ۲۰ درصد همه جستجوها را به خویش گزین کردن داده‌اند.




بررسی نسبت طول واژه ها کلیدی و حجم جستجوی آن‌ها

نمودار زیر نشانه می‌دهد که طول عبارت‌های کلیدی پر جستجو در سنجش با عبارت‌های مختصر جستجو چه تفاوتی دارد. به عبارت دیگر با بررسی نمودار پایین می‌توان متوجه شد که حجم اندکی از عبارت‌های پر بیننده پنج کلمه‌ای و اغلب هستند. و با تفریق اهمیت کلمات کلیدی، درازا آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.


با بررسی دیاگرام زیر می‌توان متوجه شد که برای جذب مخاطبین بیشتر، درازا عبارت‌های کلیدی بین ۲ لغایت ۴ واژه بهترین طول‌ها هستند.




نمودار تعداد کلمات کلیدی در مقایسه با تعداد جستجو

در این نمودار تعداد همه کلمات کلیدی پر جستجو بر اساس حجم جستجو را نگریستن می‌کنید. شمار کمی از عبارت‌های کلیدی جستجوهایی زیاد و شمار زیادی از کلمات، جستجوهایی ناچیز را به خود وابستگی می‌دهند.




آمار عددی عبارت‌های کلیدی پر جستجو

جدول پایین اثر می‌دهد چه شمار از کلمات کلیدی جستجوهای سنگینی را به خود وابستگی می‌دهند. تنها دو عبارت کلیدی facebook و youtube حجم جستجویی بیش از ۱۰۰ میلیون در ماه را در اختیار دارند. بیش از ۱۴ هزار عبارت کلیدی جستجوهایی بیش از ۱۰۰ هزار در ماه را به خویش اختصاص داده‌اند.

حجم جستجو کلمه کلیدی در ماه



محاسبه‌ی تعداد ورودی گوگل بر پای بست، شمار جستجو

شاید انگار کنید که شمار جستجوی یک عبارت کلیدی و جایگاه سایت، تعیین کننده‌ی تعداد ورودی گوگل برای آن عبارت است. این انگاشت اشتباه است. زیرا افراد مختلف برای یافتن هدف‌های مشابه، از واژه ها متفاوتی بهره‌گیری می‌کنند. برای مثال ممکن است بعضی از کسان از عبارت «طراحی سایت» و برخی «ساخت سایت» را برای هدفی مشترک در گوگل جستجو کنند. موتور جستجوی گوگل تلاش می‌کند تا این تفاوت‌ها را معرفی کند و برای هر دو عبارت، نتایجی یکسان را به نمایش درآورد. پس حجم ریزبین ورودی گوگل، معادل جمع شمار جستجوی عبارت‌های همانند خواهد بود.


طول واژه ها کلیدی بهینه برای کار و جنبش سئو

با توجه به ناچیز بودن شمار عبارت‌های کلیدی ۱ و ۲ کلمه‌ای، غیرتخصصی بودن این عبارت‌ها و چشم وهمچشمی سنگین برای موفقیت در این گونه واژه ها کلیدی، ممکن است دستیابی به اهداف ایده‌آل در کوتاه‌مدت یا میان مدت برای این واژه ها دست‌نیافتنی باشد. به همین دلیل برگزیدن کلماتی ۳ حرفی و بیشتر برای اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت گزینه‌هایی مناسب‌تر و دست‌یافتنی‌تر می‌باشند.

گلکسی S6 از 4 گیگابایت حافظه رم برخوردار خواهد بود!

با نزدیک شدن به زمان معرفی پرچم‌دار کمپانی‌های مختلف امروز یک رسانه کره‌ای اخبار جدیدی را در خصوص گلکسی S6 منتشر کرده است که فعلا در حد شایعه به سر می‌برد و تایید یا رد نشده است.

galaxy note edge15 (2)

بر اساس این گزارش سامسونگ تصمیم دارد تا پرچم‌دار جدید خود را با 4 گیگابایت حافظه رم روانه بازار کند. این در حالی است که شایعات گذشته خبر از حافظه رم 3 گیگابایتی می‌دادند و پرچم‌دار فعلی این شرکت نیز چنین رمی دارد. تحلیلگران کره‌ای نیز این خبر را تایید کرده‌اند. پس با این اوصاف شاهد یک حافظه رم 4 گیگابایتی بر روی گلکسی S6 خواهیم بود که در صورت صحت آن سامسونگ تصمیم دارد بهترین‌ها را برای پرچم‌دار جدید خود ارایه دهد. دیروز نیز اخبار حاکی از قاب فلزی و بدنه شیشه‌ای این محصول بودند.

انتظار می‌رود که گلکسی S6 از پردازنده اسنپ‌دراگون 810 و یا Exynos 7420 استفاده کند و از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی QHD بهره ببرد و یک دوربین 20 مگاپیکسلی در پشت و نمونه‌ای 5 مگاپیکسلی در جلو داشته باشد. شایعات حاکی از معرفی یک نسخه Edge از گلکسی S6 هستند که در این صورت همان مشخصات در پشت یک صفحه نمایش خمیده جای خواهند گرفت.

حال باید تا کنفرانس MWC شهر بارسلونا که در اسفند ماه برگزار می‌شود منتظر بمانیم و چشم به مراسم سامسونگ بدوزیم تا ببینیم این غول کره‌ای چه محصولاتی را به میدان رقابت آورده است.

منبع: 

https://itresan.com/58581/samsung_galaxy_s6_tipped_to_arrive_with_4gb_of_ram/

سیستم عامل تایزن سریع‌تر از اندروید است! (به همراه ویدیو بررسی)

هفته گذشته سامسونگ اولین محصول خود را با سیستم عامل تایزن در کشور هند با نام Z1 معرفی کرد. این محصول که قیمتی 92 دلاری دارد نسبت به هم‌ترازان خود گران قیمت به‌نظر می‌رسد که می‌توان رقیبانی با نام‌های Xiaomi Redmi 1S و ایسوس زن‌فون 4 را برای این محصول مثال زد.

Samsung_Z1_Dynamic_Black.0

سامسونگ Z1 دارای یک پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس  1.2GHz و 768 مگابایت حافظه رم است و نیز 4 گیگابایت حافظه داخلی برای آن تعبیه شده اما گویا سامسونگ قصد دارد این قیمت نسبتا بالا را با کمک سیستم عامل مورد استفاده خود توجیه کند. از دیدگاه سامسونگ پلتفرم تایزن علاوه بر اینکه تمام برنامه‌های اندروید را اجرا می‌کند، سرعت بسیار بهتری از اندروید دارد و شاهد لگ و تاخیر در عملکرد آن نیستیم و در واقع تایزن نسبت به اندروید نیاز به سخت افزار کمتری دارد تا روان اجرا شود. گقتنی است که سامسونگ Z1 از سیستم عامل تایزن استفاده می‌کند.

Samsung_Z1_Back_White.0

برای اثبات این ماجرا نیز دو ویدیو از عملکرد سامسونگ Z1 منتشر شده که نشان می‌دهد این محصول در مرورگری وب (اسکرول، زوم کردن و مشاهده صفحات)، تغییر آیکون‌ و تم‌ها بسیار سریع و بدون تاخیر عمل می‌کند. شما در ادامه می‌توانید این دو ویدیو را مشاهده کنید.

[aparat]http://www.aparat.com/v/ysboT[/aparat]

[aparat]http://www.aparat.com/v/KZeBz[/aparat]

همان‌طور که مشاهده کردید سیستم عامل تایزن سریع‌تر از اندروید عمل می‌کند (نسبت به سخت افزار) و در واقع این خود می‌تواند دلیلی برای گران قیمت بودن این محصول نسبت به رقیبانش باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع: 

https://itresan.com/58597/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%aa%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%86-%d8%b3%d8%b1%db%8c%d8%b9%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-%d8%a7/

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست؟ آموزش تکنیک های سئو کلاه سفید

هدف کلی هر گونه سئو افزایش رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجوست. سئو در حالت کلی به دو نوع مجزای کلاه سفید و کلاه سیاه بخش بندی می شود.

سئو کلاه سفید چیست؟

منظور از سئو کلاه سفید به کارگیری تکنیک ها و تاکتیک های مورد قبول گوگل است. قصد از این تکنیک ها ارائه بهترین نتایج برای کاربران موتورهای جستجوست. به عنوان مثال یکی از این تکنیک ها در نخستینگی پیمان دادن کاربران نسبت به موتورهای جستجوست.

به عنوان یک کلاه سفید:

در راستای قوانین گوگل عمل می کنید.

بهینه سازی ها را در راستای دربایستن کاربران و نه موتورهای جستجو سپریدن میدهید.

محتوای با ارزشی تولید می کنید که کسان علاقه مند به خواستن و اشتراک گذاری آن هستند.

وب سایتی می سازید که در زمینه کاری شما نسبت به دیگر رقبا، جایگاه مستقل و برتری دارد.

سرعت وب سایت شما بسیار بوده و نمایش آن در موبایل درست است.

از متا تگ های درست کاربرد می کنید.

کار با تارنما شما راحت است.

روی سایر سکه، سئو کلاه سیاه است قرار دارد و تکنیک های آن در مقابل سئو کلاه سفید می باشد.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به تکنیک هایی گفته می شود که به کارگیری شیوه های آن در راستای قوانین گوگل نیست و در اغلب مواقع نیز این اقدامات به بعید از خلاق است. ولی شدنی است که به شما در کسب نتایج ایده آل کمک کنند. سئو کلاه سیاه بیشتر بر روی نقاط ضعف الگوریتم ها تمرکز می کند.


به عنوان یک کلاه سیاه شما معمولا:

قوانین گوگل را زیر پا میگذارید.

مورتوهای جستجو را نسبت به کاربران در نخستینگی بالاتری قرار می دهید.

سعی در فریب کاربران با استفاده از تکنیک هایی همانند Cloaking یا Doorway pages می کنید.

وب سایت دیگران را هک می کنید.

ما قصد نداریم که در این مطلب به بحث در ارتباط با اخلاقی بودن این تکنیک ها بکنیم. نکته صحبت ما اینست که به کارگیری طریق های سئو کلاه سیاه غالبا با ریسک زیادی همراه است.

به همین علت است که ما هیچگاه در تارنگار رادزاد کاربران را تشویق به سئو کلاه سیاه نکرده ایم. ما پیرو طریق های کلاه سفید هستیم، هر چند سئو کلاه خاکستری نیز گزینه بدی نیست.

بنابراین منظور این مطلب اینست که به شما نشان دهد چرا تکنیک های سئو کلاه سفید در اغلب مواقع بهتر از کلاه سیاه است. (مگر اینکه سوداگری شما به گونه ای باشد که کلاه سیاه را دیکته کند)

اما در پیش درآمد به این سوال می پردازیم که آیا سئو کلاه سفید برای شما پسندیده هست یا خیر؟

آیا سئو کلاه سفید همیشه بهترین گزینش محسوب می شود؟

پاسخ این سوال وابسته به اهداف شماست. اگر قصد شما ساخت برندی ماندگار است، سئو کلاه سفید همان راهیست که بایستی دنبال کنید. اما اگر در کسب و کارهایی مشابه وام های یک روزه فعالیت می کنید، احتمالا سئو کلاه سفید پاسخگوی شما نمی باشد.


با اینکه ما طرفدار روش های کلاه سفید هستیم، ولی کسب و کارهایی مانند شرط بندی یا وام های یک روزه،  نزدیک  شانسی برای کامیابی با سئو کلاه سفید ندارند. شاید شما با به کارگیری سئو کلاه سفید به رتبه های احسان در این نوع کسب و کارها دست یابید، ولی رقبای شما در چنین شرایطی کوشش می کنند الی با به کارگیری روش های سئو کلاه سیاه، شما را به ذیل بکشند.


اما اگر در یک کسب و کار قانونی فعالیت می کنید (ما معتقدیم که بیشتر خوانندگان ما در چنین کسب و کارهایی فعال هستند)، بخت زیادی برای فتح بدون استفاده از سئو کلاه سیاه دارید.


اما چرا سئو کلاه سیاه شغل عاقلانه ای دیگر محسوب نمیشود؟


سئو کلاه سیاه نسبت به گذشته پر هزینه تر شده است. گوگل نسبت به گذشته هوشمندتر شده و سایر تکنیک هایی مانند اسپم کردن یا به پیشه بردن بی رویه واژه ها کلیدی موثر نیستند، فلذا به عنوان یک کلاه سیاه مجبورید که به سراغ روش های پر هزینه تر همانند ساخت PBN بروید.

سئو کلاه سیاه ریسک بالایی دارد. هیچ کسی خواهان جریمه شدن بدست گوگل نیست. اما اگر به سراغ روش های کلاه سیاه بروید، بردباری کثرت برای پنالتی شدن وب سایت شما وجود دارد.

سئو کلاه سیاه بیچارگی به فرهنگ فنی نسبتا زیادی دارد. اگر وارد راه کلاه سیاه شوید، بدون درک نحوه پیشه وب و شناخت نقطه ضعف های آن قادر به پیوستگی راه نخواهید بود. بسیاری از این دانش ها به طور عمومی به اشتراک گذاشته نمی شوند و این مسئله بدین معنیست که غالب کسان سئو کلاه سیاه را به عنوان یک گزینه قابل اعتماد تصور نمی کنند.

در ادامه به معرفی مهمترین شیوه های سئو کلاه سفید پی پردازیم.


1. در نخستینگی پیمان دادن نسخه موبایل

گوگل در حال حاضر توجه اخص ای به نسخه موبایل تارنما دارد. به عبارتی دیگر، صفحاتی که در دستگاه های موبایل به حقیقت نمایش دیتا نمی شوند، احتمالا رتبه نکویی نیز کسب نخواهند کرد. شیوه کار گوگل امروزه بدین گونه است که ابتدا نسخه موبایل صفحات را نمایه کرده و رتبه بندی را بر این اساس انجام میدهد.


بنابراین اگر به عنوان نمونه در سایت شما تبلیغات زیادی در نسخه موبایل نمایش داده شود، بهای آن را نیز خواهید پرداخت. اگر نسبت به موبایل فرندلی بودن وب سایت خویش اطمینان ندارید، وارد اکانت گوگل سرچ کنسول تارنما شده و تقسیم گزارش های Mobile آن را نگریستن کنید. گوگل در صورت تماشا مشکلی در نسخه موبایل، آن را از این روش به شما اطلاع خواهد عدل و برآیند اینکه قادر به اتمام اقدامات مناسب هستید.


2. ثبت سوداگری در Google My Business

جستجوی موبایلی و محلی در عین مستقل بودن، اختصاص هایی نیز به هم دارند. بر پایه آمارگرفتن 20% جستجوی های انجام شده در دستگاه های موبایل با هدف یافتن یک محیط‌ اتمام می شوند.


با پروا به پیشرفت گوگل در نمایش نتایج محلی، ثبت ریزبین اطلاعات تارنما در Google My Business امری ضروریست. در حال آماده بیش از نیمی از کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات خویش را در این پلتفرم ثبت کرده اند.


3. تمرکز بر روی تجربه کاربری

گوگل همواره وبمسترها را دلگرمی کرده است که توجه ویژه ای به جستار تجربه کاربری کنند. مقارن با هوشمندتر شدن الگوریتم ها، وب سایت هایی که این کار را با دقت اکثریت سپریدن دهند، شانس اکثریت برای کسب نتایج بهتر دارند. تجربه کاربری مثبت چیزی فراتر از کدنویسی صحیح است.


طبق پژوهش ها انجام شده توسط مجله Oxford، قصد از طراحی UX در کسب و کار، افزایش رضایت مشتریان، وفاداری و همینگونه اشتیاقیست که آنها از تعامل با یک صفحه دارند. قصد بایستی در ابتدا شناسایی بیچارگی کاربران و سپس طراحی اصولی باشد که موجب راحتی کار با تارنما و ایجاد یک حس رضایت در کاربران می شود.


اعمال راهکارهای دستیابی به تجربه کاربری خوب آسان است. مقالات و رهنمود های زیادی در این دامنه در وب منتشر شده اند. آنچه که موجب تمایز بین چیره دست ها و آماتور ها می گردد، تست A/B است. هر کدام از ما تعصب خاصی بر روی کارایی گذار بودن المان های صفحه داریم. با اتمام یک سری از آزمایش ها می نا به این هشدار رید که کدام یک از اجزا پسندیده بوده و کدام یک باره علاقه کاربر نیست.


4. جستجوی واژه ها کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی هنوز داری اهمیت زیادیست. ابزارهای خوبی در این حوزه مشابه Moz و ahref وجود دارند. با این حال طریق به کارگیری کلمات کلیدی به دست آمده از این ابزارها با توجه به پیدایش RankBrain تغییراتی کرده است.


RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینیست. این سیستم به گوگل کمک می کند الی به جای پروا به داده های متا، خود دست به پیشه شده و مفهوم درونمایه را درک کند.


ابزارهای نسل جدید جستجوی واژه ها کلیدی با آگاهی از این ماجرا، واژه ها کلیدی را در قالب تقسیم هایی عرضه می کنند. بخش هایی که قصد کاربران از جستجوی آنها  نزدیک  یک چیز ثابت است. با تجهیز شدن به این اطلاعات، کاربران می توانند محتوایی را فرآوری کنند که به مجموعه ای از واژه ها کلیدی پاسخ مناسبی می دهد. دقت داشته باشید که در استفاده از این واژه ها کلیدی هوشمندانه عمل کرده و هیچگاه اغوا به استفاده بی رویه از تک تک کلمات کلیدی نشوید.


5. برنامه بازاریابی محتوای بهتر نسبت به رقبا

طبق مطالعه سپریدن شده توسط Content Marketing Institute در سال 2015 تنها 37% پاسخ دهندگان عقیده داشتند که بازاریابی محتوای آنها کارساز واقع شده است. نظر به اینکه درونمایه یکتا از دو فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل محسوب می شود، در نتیجه بایستی آن را به شکل حقیقت سپریدن رساند.


همه در ارتباط با تولید محتوای ارزشمند صحبت می کنند، اما به راستی این عبارت به چه معناست؟ منظور برپایی محتوایی مفید، یافتن مخاطبین صحیح و سپس رسیدن به آن کاربران است. این فرآیند شغل سختی نیست. فقط نیاز است که با مشتریان خویش یکدل شوید.


کلمات کلیدی پرسشی را همش به یاد داشته باشید. امروزه کاربران اکثریت در موتورهای جستجو به طرح پرسش های خود می پردازند و توجه به آنها می تواند نتایج احسان برای شما به ارمغان بیاورد.


6. به کارگیری اسکیما برای رسیدن به صدر نتایج

در سنه 2014 تارنما Searchmetrics در طی گزارشی اعلام کرد که یک سوم نتایج جستجو حاوی ریچ اسنیپت های فرآوری شده بدست اسکیما مارک آپ ها هستند، در حالی که فقط 0.3% وب سایت های جهان از این ابزار استفاده می کنند. حدس ما اینست که این شماره در طی سنه های گذشته اغلب شده، اما هنوز فرصت های زیادی برای به کارگیری اسکیما در صفحات وب وجود دارد.


اسکیما مارک آپ ها تکه کدهایی هستند که در قالب HTML به صفحات سایت اضافه می شوند. این تگ های توصیف مترقی تری را ارائه داده که در نتایج جستجو نیز گاهی به شکل ریچ اسنیپت ظاهر می شوند. اسکیماها در فرمت های رایجی مشابه Organization، Event، Music، People، Product، Recipe، Review، Rating و Video استفاده می شوند.


مهمترین امتیازات استفاده از اسکیما ها عبارتند از:


ریچ اسنیپت هایی که موجب نمایش بهتر نتایج جستجو و کمک به کاربران می شوند.

اسکیما مایه فهم راحت تر درونمایه برای موتورهای جستجو می شود.

میکرودیتاها موجب افزایش کلیک کاربران بر روی سایت ها در نتایج جستجو می گردند.

7. لینک سازی

ممکن است معاش فرا برسد که لینک ها دارای اهمیت کمی در رتبه بندی شوند، اما آن روز هنوز فرا نرسیده است. اگر شما گرد از دو فاکتور مهم رتبه بندی را نادیده بگیرید، مطمئنا ضررهایی به خویش خواهید رساند. نکته مهم این کار، ساخت لینک های صحیح است. لینک هایی که با تارنما شما در بستگی هستند. این نوع لینک ها برای سایت مفید هستند.


راهکار پیشنهادی ما ایجاد یک منبع قوی از اطلاعات در گستره کسب و کارتان است. این نوع منابع پتانسیل فوقانی برای دریافت لینک دارند. به علاوه یک منبع قوی، اعتماد اکثریت از جانب کاربران دریافت می کند.

آشنایی با انواع کابل های اتصال

خیلی از تکنولوژی‌های همراه و غیر همراه برای اتصال به سایر دستگاه‌ها احتیاج به یک کابل رابط دارند و تا زمانی که این ارتباط برقرار نشود، استفاده از آن وسیله هم بی معنی خواهد بود. کابل‌ها یک یا چند رشته سیم یا طناب در کنار هم به صورت بسته، به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته شده‌ هستند که در دنیای دیجیتال، وظیفه دارند تا اطلاعات و یا انرژی را از مبدأ به مقصد منتقل کنند. 

 

حتما تا به حال اسم یک از کابل های VGA ، DVI ، HDMI ، USB ، IDE ، SATA ، eSATA و … به گوشتون خورده و شاید نمی دانید هر کدام از این کابل ها چه کاربردی دارند.

در ادامه شما را با انواع کابل ها آشنا می کنیم:

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل «VGA» مخفف عبارت «Video Graphics Array

 

کابل VGA : 

کابل «VGA» مخفف عبارت «Video Graphics Array» و به معنای «آرایه‌های گرافیکی و ویدئویی» است. این کابل در واقع قدیمی‌ترین استانداردی است که هنوز هم در بسیاری از تجهیزات کامپیوتری یافت می‌شود. VGA در سال 1987 میلادی معرفی شد. در بسیاری از کارت‌های گرافیک، تلویزیون‌ها، مانیتورهای کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها از این کابل استفاده می‌شد.

کابل VGA می‌تواند تا رزولوشن 640 در 480 پیکسل را در 16 رنگ پشتیبانی کند، همچنین با کاهش رزولوشن به 320 در 200 پیکسل می‌توانید تعداد رنگ را تا 256 افزایش دهید. 

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل اتصالی دی وی آی Digital Visual Interface

 

کابل DVI :

کابل اتصالی دی وی آی (Digital Visual Interface) به عنوان جانشینی برای اتصالات آنالوگ به دنیای فناوری اتصالات و کابل های کامپیوتر وارد شد و جانشین کابل‌های VGA گردید. در واقع نمایشگرهای دیجیتال مانند پنل‌های LCD به سمت برخورداری از کیفیت بالاتر گام برداشتند و در زمان اندکی نیز به نمایشگرهای خانگی تبدیل شدند. برای اتصال کامپیوتر به این نمایشگرها نیز از کابل DVI استفاده می‌شود. این کابل سه مدل مختلف دارد.

DVI-A: سیگنال‌های آنالوگ را انتقال می‌دهد و اجازه خواهد داد تا این سیگنال‌ها با DVI سازگار باشند. درواقع این نوع تبدیل می‌تواند برای مانیتورهای CRT یا LCD های قدیمی با کیفیت پایین استفاده شوند.

DVI-D: می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال جدیدتر را انتقال دهد.

DVI-I: قادر است هم سیگنال‌های آنالوگ و هم دیجیتال را منتقل کند.

با این حساب توجه داشته باشید که برای استفاده از کابل‌های DVI شما دستگاهی در اختیار دارید که باید یا VGA را به DVI تبدیل کنید و یا اینکه DVI را به VGA. در این صورت است که این کابل به درد شما می‌خورد.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل USB 

 

کابل USB: 

این ساده‌ترین و پرکاربرد‌ترین کابلی است که در اکثر وسایل دیجیتال، حداقل یک درگاه برای آن وجود دارد و به آن USB نوع A گفته می‌شود. USB یک راه استاندارد شده و راحت برای اتصال تا ۱۲۷ سخت‌افزار مختلف به یک کامپیوتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. تا به حال سه نسخه از استاندارد USB ارائه شده است. نسخه 1 آن ژانویه 1996 برای نخستین بار وارد بازار شد و در بهترین حالت تنها می‌توانست 12 مگابیت معادل 1.5 مگابایت اطلاعات را در ثانیه جا‌به‌جا کند.

 

آوریل سال 2000، نسخه دوم با امکان انتقال 480 مگابیت برابر با 60 مگابایت اطلاعات در ثانیه معرفی شد. آخرین نسخه آن یعنی USB 3.0 توانایی جا‌به‌جایی اطلاعات با سرعت 5 گیگابیت معادل 600 مگابایت در ثانیه را دارا می‌باشد. مهم‌ترین دلیلی که باعث محبوبیت خانواده USB در بین رابط کاربری‌های مختلف شده است، امکان انتقال هم‌زمان داده‌ها در کنار انرژی برای تأمین برق مورد نیاز است.

 

حداکثر طول کابل‌های USB البته به‌ غیر از نسخه 3 آن، 5 متر است. چرا که در اندازه‌های بیشتر از این مقدار، انتقال انرژی ناممکن خواهد بود. با این حال اگر کابلی بیشتر از 5 متر داشتید، می‌توانید از انواع هاب برای این منظور استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم خانواده USB دارای 2 دسته بندی نوع A و B است که هر یک برای یکی از دو سر کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل HDMI

 

کابل HDMI :

در یک دهه اخیر این نوع کابل ها به استاندارد تبدیل شده اند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. بر خلاف کابل های قبلی که معرفی شدند این کابل هم تصویر و هم صدا را منتقل می کند. این کابل فقط سیگنال های دیجیتال را ارسال می کند. چهار نمونه از این نوع کابل ها داریم.

– نوع A بیشتر معروف می باشد. این نوع کابل ها را با 19 پین در سر نری آن می شناسند.

– نوع B  بزرگتر از نوع A هستند و داری 29 پین در قسمت سر نری آن می باشند.

– نوع C دارای 19 پین می باشد و بیشتر برای دستگاه های قابل حمل مانند دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

– نوع D که بیشتر شبیه میکرو ها هستند و آن ها هم 19 پین دارند.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل  RCA 

 

کابل RCA :

کابل‌های معروف قرمز، سفید و زرد که نوعی رابط «RCA» هستند در زمانی پر طرفدارترین نوع رابط‌های صوتی و تصویری محسوب می‌شدند.

با این که معمولا به این کابل‌ها به عنوان کابل RCA  اشاره می‌شود، ولی در واقع RCA به رابط فلزی سر کابل‌ها اشاره می‌کند و مخفف نام شرکت «Radio Corporation of America» است که استفاده از این کابل‌ها را به امری عمومی در بین مردم تبدیل کرد.

 

کابل‌های قرمز و سفید برای سیگنال‌های صوتی، و کابل‌ زرد برای ارسال سیگنال تصویر استفاده می‌شود. این سه کابل به کمک یکدیگر توانایی انتقال تصویر با رزولوشن 480i یا 576i را به همراه صدای استریو دارند.

درست همانند کابل VGA، رابط RCA نیز توسط کابل‌های DVI و HDMI جایگزین شده است.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل های IDE

 

کابل IDE :

از کابل های IDE برای اتصال قسمت های مختلف مادربورد کامپیوتر استفاده می شود. اگر شما یک هارد درایو قدیمی را باز کنید این کابل را مشاهده خواهید کرد. کانکتور این کابل 40 پین دارد و نمونه کوچکتر 2.5 اینچی دارای 44 پین می باشد.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل SATA 

 

کابل ساتا / SATA Cable :

گفتنی است که کابل‌های ساتا (Serial Advanced Technology Attachment) نوع جدیدتر کابل‌های IDE قدیمی محسوب می‌شوند و عملکرد بهتری نیز دارند؛ به‌طوری که سرعت انتقال داده‌ها در کابل‌های ساتا بیشتر از کابل‌های IDE است. این کابل‌ها از نوارهای بلند و نازکی تشکیل شده‎‌اند و امروزه بسیاری از کامپیوترها با کابل‌های ساتا سازگار هستند و کمتر کامپیوتری را می‌بینیم که هنوز از کابل‌های IDE جهت اتصال هارد به مادربورد استفاده کند. یک کابل ساتا از دو کانکتور تشکیل شده است که هر کدام آن‌ها دارای 7 پین هستند و به شکل L طراحی شده‌اند.

 

انواع کابل ها, انواع کابل کامپیوتر

کابل Ethernet

 

کابل Ethernet یا شبکه :

این کابل که دیگر برای همه آشناست و برای وصل شدن به یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در بیشترین استفاده همان وصل شدن کامپیوتر به مودم ها می باشد. این نوع کابل دارای سه نوع متفاوت از نظر سرعت می باشد.

– Cat 5 ، ساده ترین نوع است و سرعت 10 تا 100 مگابیتی را فراهم می کند.

– Cat 5 ، نوع پیشرفته تر Cat 5 می باشد و تا سرعت 1000 مگابیت را پوشش می دهد.

– Cat 6 ،بهترین عمکرد را دارد و تا سرعت 10 گیگابیت را پشتیبانی می کند.

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/sundries-web/familiarity-variety1-cables.html