انتخاب درست کلمات کلیدی برای تکاپو سئو احد از مهارتهای کلیدی برای کامیابی در بازاریابی اینترنتی از راه بهینهسازی سایت به احصاییه میرود.
ممکن است انگاشت کنید که هر چه درازا واژه ها کلیدی کوتاهتر باشند، ارزش بیشتری نیز دارند و برای کامیابی در سئو میبایست روی کلمات کوتاهتر تمرکز کرد. در ادامه با به کارگیری نتایج تحقیق روی ۱.۴ میلیارد کلمه کلیدی که بدست سایت ahrefs به انجام واصله است، این انگاشت را رسیدگی خواهیم نمود.
حجم جستجو کلمه کلیدی در ماه |
تعداد جستجوی کلمات کلیدی
در نمودار پایین تعداد جستجوی کلمات کلیدی را نگریستن میکنید. این نمودار نشان میدهد که چه شمار از کلمات کلیدی جستجوی زیادی را به خویش اختصاص میدهند. همان نوع که نگریستن میکنید شمار کلمات کلیدی که بیش از ۵۰۰۰ جستجو را به خویش گزین کردن میدهند کمتر از نیمه درصد عبارتها هستند.
درصد درازا واژه ها کلیدی جستجو شده در گوگل
این دیاگرام نشان میدهد که عبارتهای جستجو شده در گوگل چند کلمهای هستند. همان نوع که نگریستن میکنید و قابل پیشبینی است، بیش از ۹۴ درصد عبارتهای کلیدی جستجو شده، سه کلمهای و بیشتر هستند.
هر چه طول عبارتهای مورد جستجو اغلب باشد، موضوع تخصصیتر و منظور مشخصتری را پیگیری میکنند.
حجم جستجوی کلمات کلیدی بر اساس درازا آنها
نمودار زیر پرتو میدهد که میزان جستجوی عبارتهای کلیدی با سر بسر گرفتن حجم آنها چه مقدار است. برای مثال عبارتهای کلیدی یک کلمهای با هستی اینکه شمار اقلیت دارند، به علت حجم جستجوی بیشتر، ۲۰ درصد همه جستجوها را به خویش گزین کردن دادهاند.
بررسی نسبت طول واژه ها کلیدی و حجم جستجوی آنها
نمودار زیر نشانه میدهد که طول عبارتهای کلیدی پر جستجو در سنجش با عبارتهای مختصر جستجو چه تفاوتی دارد. به عبارت دیگر با بررسی نمودار پایین میتوان متوجه شد که حجم اندکی از عبارتهای پر بیننده پنج کلمهای و اغلب هستند. و با تفریق اهمیت کلمات کلیدی، درازا آنها نیز افزایش مییابد.
با بررسی دیاگرام زیر میتوان متوجه شد که برای جذب مخاطبین بیشتر، درازا عبارتهای کلیدی بین ۲ لغایت ۴ واژه بهترین طولها هستند.
نمودار تعداد کلمات کلیدی در مقایسه با تعداد جستجو
در این نمودار تعداد همه کلمات کلیدی پر جستجو بر اساس حجم جستجو را نگریستن میکنید. شمار کمی از عبارتهای کلیدی جستجوهایی زیاد و شمار زیادی از کلمات، جستجوهایی ناچیز را به خود وابستگی میدهند.
آمار عددی عبارتهای کلیدی پر جستجو
جدول پایین اثر میدهد چه شمار از کلمات کلیدی جستجوهای سنگینی را به خود وابستگی میدهند. تنها دو عبارت کلیدی facebook و youtube حجم جستجویی بیش از ۱۰۰ میلیون در ماه را در اختیار دارند. بیش از ۱۴ هزار عبارت کلیدی جستجوهایی بیش از ۱۰۰ هزار در ماه را به خویش اختصاص دادهاند.
حجم جستجو کلمه کلیدی در ماه |
محاسبهی تعداد ورودی گوگل بر پای بست، شمار جستجو
شاید انگار کنید که شمار جستجوی یک عبارت کلیدی و جایگاه سایت، تعیین کنندهی تعداد ورودی گوگل برای آن عبارت است. این انگاشت اشتباه است. زیرا افراد مختلف برای یافتن هدفهای مشابه، از واژه ها متفاوتی بهرهگیری میکنند. برای مثال ممکن است بعضی از کسان از عبارت «طراحی سایت» و برخی «ساخت سایت» را برای هدفی مشترک در گوگل جستجو کنند. موتور جستجوی گوگل تلاش میکند تا این تفاوتها را معرفی کند و برای هر دو عبارت، نتایجی یکسان را به نمایش درآورد. پس حجم ریزبین ورودی گوگل، معادل جمع شمار جستجوی عبارتهای همانند خواهد بود.
طول واژه ها کلیدی بهینه برای کار و جنبش سئو
با توجه به ناچیز بودن شمار عبارتهای کلیدی ۱ و ۲ کلمهای، غیرتخصصی بودن این عبارتها و چشم وهمچشمی سنگین برای موفقیت در این گونه واژه ها کلیدی، ممکن است دستیابی به اهداف ایدهآل در کوتاهمدت یا میان مدت برای این واژه ها دستنیافتنی باشد. به همین دلیل برگزیدن کلماتی ۳ حرفی و بیشتر برای اهداف کوتاهمدت و میانمدت گزینههایی مناسبتر و دستیافتنیتر میباشند.