سئو کلاه سفید چیست؟ آموزش تکنیک های سئو کلاه سفید
هدف کلی هر گونه سئو افزایش رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجوست. سئو در حالت کلی به دو نوع مجزای کلاه سفید و کلاه سیاه بخش بندی می شود.
سئو کلاه سفید چیست؟
منظور از سئو کلاه سفید به کارگیری تکنیک ها و تاکتیک های مورد قبول گوگل است. قصد از این تکنیک ها ارائه بهترین نتایج برای کاربران موتورهای جستجوست. به عنوان مثال یکی از این تکنیک ها در نخستینگی پیمان دادن کاربران نسبت به موتورهای جستجوست.
به عنوان یک کلاه سفید:
در راستای قوانین گوگل عمل می کنید.
بهینه سازی ها را در راستای دربایستن کاربران و نه موتورهای جستجو سپریدن میدهید.
محتوای با ارزشی تولید می کنید که کسان علاقه مند به خواستن و اشتراک گذاری آن هستند.
وب سایتی می سازید که در زمینه کاری شما نسبت به دیگر رقبا، جایگاه مستقل و برتری دارد.
سرعت وب سایت شما بسیار بوده و نمایش آن در موبایل درست است.
از متا تگ های درست کاربرد می کنید.
کار با تارنما شما راحت است.
روی سایر سکه، سئو کلاه سیاه است قرار دارد و تکنیک های آن در مقابل سئو کلاه سفید می باشد.
سئو کلاه سفید |
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه به تکنیک هایی گفته می شود که به کارگیری شیوه های آن در راستای قوانین گوگل نیست و در اغلب مواقع نیز این اقدامات به بعید از خلاق است. ولی شدنی است که به شما در کسب نتایج ایده آل کمک کنند. سئو کلاه سیاه بیشتر بر روی نقاط ضعف الگوریتم ها تمرکز می کند.
به عنوان یک کلاه سیاه شما معمولا:
قوانین گوگل را زیر پا میگذارید.
مورتوهای جستجو را نسبت به کاربران در نخستینگی بالاتری قرار می دهید.
سعی در فریب کاربران با استفاده از تکنیک هایی همانند Cloaking یا Doorway pages می کنید.
وب سایت دیگران را هک می کنید.
ما قصد نداریم که در این مطلب به بحث در ارتباط با اخلاقی بودن این تکنیک ها بکنیم. نکته صحبت ما اینست که به کارگیری طریق های سئو کلاه سیاه غالبا با ریسک زیادی همراه است.
به همین علت است که ما هیچگاه در تارنگار رادزاد کاربران را تشویق به سئو کلاه سیاه نکرده ایم. ما پیرو طریق های کلاه سفید هستیم، هر چند سئو کلاه خاکستری نیز گزینه بدی نیست.
بنابراین منظور این مطلب اینست که به شما نشان دهد چرا تکنیک های سئو کلاه سفید در اغلب مواقع بهتر از کلاه سیاه است. (مگر اینکه سوداگری شما به گونه ای باشد که کلاه سیاه را دیکته کند)
اما در پیش درآمد به این سوال می پردازیم که آیا سئو کلاه سفید برای شما پسندیده هست یا خیر؟
آیا سئو کلاه سفید همیشه بهترین گزینش محسوب می شود؟
پاسخ این سوال وابسته به اهداف شماست. اگر قصد شما ساخت برندی ماندگار است، سئو کلاه سفید همان راهیست که بایستی دنبال کنید. اما اگر در کسب و کارهایی مشابه وام های یک روزه فعالیت می کنید، احتمالا سئو کلاه سفید پاسخگوی شما نمی باشد.
با اینکه ما طرفدار روش های کلاه سفید هستیم، ولی کسب و کارهایی مانند شرط بندی یا وام های یک روزه، نزدیک شانسی برای کامیابی با سئو کلاه سفید ندارند. شاید شما با به کارگیری سئو کلاه سفید به رتبه های احسان در این نوع کسب و کارها دست یابید، ولی رقبای شما در چنین شرایطی کوشش می کنند الی با به کارگیری روش های سئو کلاه سیاه، شما را به ذیل بکشند.
اما اگر در یک کسب و کار قانونی فعالیت می کنید (ما معتقدیم که بیشتر خوانندگان ما در چنین کسب و کارهایی فعال هستند)، بخت زیادی برای فتح بدون استفاده از سئو کلاه سیاه دارید.
اما چرا سئو کلاه سیاه شغل عاقلانه ای دیگر محسوب نمیشود؟
سئو کلاه سیاه نسبت به گذشته پر هزینه تر شده است. گوگل نسبت به گذشته هوشمندتر شده و سایر تکنیک هایی مانند اسپم کردن یا به پیشه بردن بی رویه واژه ها کلیدی موثر نیستند، فلذا به عنوان یک کلاه سیاه مجبورید که به سراغ روش های پر هزینه تر همانند ساخت PBN بروید.
سئو کلاه سیاه ریسک بالایی دارد. هیچ کسی خواهان جریمه شدن بدست گوگل نیست. اما اگر به سراغ روش های کلاه سیاه بروید، بردباری کثرت برای پنالتی شدن وب سایت شما وجود دارد.
سئو کلاه سیاه بیچارگی به فرهنگ فنی نسبتا زیادی دارد. اگر وارد راه کلاه سیاه شوید، بدون درک نحوه پیشه وب و شناخت نقطه ضعف های آن قادر به پیوستگی راه نخواهید بود. بسیاری از این دانش ها به طور عمومی به اشتراک گذاشته نمی شوند و این مسئله بدین معنیست که غالب کسان سئو کلاه سیاه را به عنوان یک گزینه قابل اعتماد تصور نمی کنند.
در ادامه به معرفی مهمترین شیوه های سئو کلاه سفید پی پردازیم.
1. در نخستینگی پیمان دادن نسخه موبایل
گوگل در حال حاضر توجه اخص ای به نسخه موبایل تارنما دارد. به عبارتی دیگر، صفحاتی که در دستگاه های موبایل به حقیقت نمایش دیتا نمی شوند، احتمالا رتبه نکویی نیز کسب نخواهند کرد. شیوه کار گوگل امروزه بدین گونه است که ابتدا نسخه موبایل صفحات را نمایه کرده و رتبه بندی را بر این اساس انجام میدهد.
بنابراین اگر به عنوان نمونه در سایت شما تبلیغات زیادی در نسخه موبایل نمایش داده شود، بهای آن را نیز خواهید پرداخت. اگر نسبت به موبایل فرندلی بودن وب سایت خویش اطمینان ندارید، وارد اکانت گوگل سرچ کنسول تارنما شده و تقسیم گزارش های Mobile آن را نگریستن کنید. گوگل در صورت تماشا مشکلی در نسخه موبایل، آن را از این روش به شما اطلاع خواهد عدل و برآیند اینکه قادر به اتمام اقدامات مناسب هستید.
2. ثبت سوداگری در Google My Business
جستجوی موبایلی و محلی در عین مستقل بودن، اختصاص هایی نیز به هم دارند. بر پایه آمارگرفتن 20% جستجوی های انجام شده در دستگاه های موبایل با هدف یافتن یک محیط اتمام می شوند.
با پروا به پیشرفت گوگل در نمایش نتایج محلی، ثبت ریزبین اطلاعات تارنما در Google My Business امری ضروریست. در حال آماده بیش از نیمی از کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات خویش را در این پلتفرم ثبت کرده اند.
3. تمرکز بر روی تجربه کاربری
گوگل همواره وبمسترها را دلگرمی کرده است که توجه ویژه ای به جستار تجربه کاربری کنند. مقارن با هوشمندتر شدن الگوریتم ها، وب سایت هایی که این کار را با دقت اکثریت سپریدن دهند، شانس اکثریت برای کسب نتایج بهتر دارند. تجربه کاربری مثبت چیزی فراتر از کدنویسی صحیح است.
طبق پژوهش ها انجام شده توسط مجله Oxford، قصد از طراحی UX در کسب و کار، افزایش رضایت مشتریان، وفاداری و همینگونه اشتیاقیست که آنها از تعامل با یک صفحه دارند. قصد بایستی در ابتدا شناسایی بیچارگی کاربران و سپس طراحی اصولی باشد که موجب راحتی کار با تارنما و ایجاد یک حس رضایت در کاربران می شود.
اعمال راهکارهای دستیابی به تجربه کاربری خوب آسان است. مقالات و رهنمود های زیادی در این دامنه در وب منتشر شده اند. آنچه که موجب تمایز بین چیره دست ها و آماتور ها می گردد، تست A/B است. هر کدام از ما تعصب خاصی بر روی کارایی گذار بودن المان های صفحه داریم. با اتمام یک سری از آزمایش ها می نا به این هشدار رید که کدام یک از اجزا پسندیده بوده و کدام یک باره علاقه کاربر نیست.
4. جستجوی واژه ها کلیدی
جستجوی کلمات کلیدی هنوز داری اهمیت زیادیست. ابزارهای خوبی در این حوزه مشابه Moz و ahref وجود دارند. با این حال طریق به کارگیری کلمات کلیدی به دست آمده از این ابزارها با توجه به پیدایش RankBrain تغییراتی کرده است.
RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینیست. این سیستم به گوگل کمک می کند الی به جای پروا به داده های متا، خود دست به پیشه شده و مفهوم درونمایه را درک کند.
ابزارهای نسل جدید جستجوی واژه ها کلیدی با آگاهی از این ماجرا، واژه ها کلیدی را در قالب تقسیم هایی عرضه می کنند. بخش هایی که قصد کاربران از جستجوی آنها نزدیک یک چیز ثابت است. با تجهیز شدن به این اطلاعات، کاربران می توانند محتوایی را فرآوری کنند که به مجموعه ای از واژه ها کلیدی پاسخ مناسبی می دهد. دقت داشته باشید که در استفاده از این واژه ها کلیدی هوشمندانه عمل کرده و هیچگاه اغوا به استفاده بی رویه از تک تک کلمات کلیدی نشوید.
5. برنامه بازاریابی محتوای بهتر نسبت به رقبا
طبق مطالعه سپریدن شده توسط Content Marketing Institute در سال 2015 تنها 37% پاسخ دهندگان عقیده داشتند که بازاریابی محتوای آنها کارساز واقع شده است. نظر به اینکه درونمایه یکتا از دو فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل محسوب می شود، در نتیجه بایستی آن را به شکل حقیقت سپریدن رساند.
همه در ارتباط با تولید محتوای ارزشمند صحبت می کنند، اما به راستی این عبارت به چه معناست؟ منظور برپایی محتوایی مفید، یافتن مخاطبین صحیح و سپس رسیدن به آن کاربران است. این فرآیند شغل سختی نیست. فقط نیاز است که با مشتریان خویش یکدل شوید.
کلمات کلیدی پرسشی را همش به یاد داشته باشید. امروزه کاربران اکثریت در موتورهای جستجو به طرح پرسش های خود می پردازند و توجه به آنها می تواند نتایج احسان برای شما به ارمغان بیاورد.
6. به کارگیری اسکیما برای رسیدن به صدر نتایج
در سنه 2014 تارنما Searchmetrics در طی گزارشی اعلام کرد که یک سوم نتایج جستجو حاوی ریچ اسنیپت های فرآوری شده بدست اسکیما مارک آپ ها هستند، در حالی که فقط 0.3% وب سایت های جهان از این ابزار استفاده می کنند. حدس ما اینست که این شماره در طی سنه های گذشته اغلب شده، اما هنوز فرصت های زیادی برای به کارگیری اسکیما در صفحات وب وجود دارد.
اسکیما مارک آپ ها تکه کدهایی هستند که در قالب HTML به صفحات سایت اضافه می شوند. این تگ های توصیف مترقی تری را ارائه داده که در نتایج جستجو نیز گاهی به شکل ریچ اسنیپت ظاهر می شوند. اسکیماها در فرمت های رایجی مشابه Organization، Event، Music، People، Product، Recipe، Review، Rating و Video استفاده می شوند.
مهمترین امتیازات استفاده از اسکیما ها عبارتند از:
ریچ اسنیپت هایی که موجب نمایش بهتر نتایج جستجو و کمک به کاربران می شوند.
اسکیما مایه فهم راحت تر درونمایه برای موتورهای جستجو می شود.
میکرودیتاها موجب افزایش کلیک کاربران بر روی سایت ها در نتایج جستجو می گردند.
7. لینک سازی
ممکن است معاش فرا برسد که لینک ها دارای اهمیت کمی در رتبه بندی شوند، اما آن روز هنوز فرا نرسیده است. اگر شما گرد از دو فاکتور مهم رتبه بندی را نادیده بگیرید، مطمئنا ضررهایی به خویش خواهید رساند. نکته مهم این کار، ساخت لینک های صحیح است. لینک هایی که با تارنما شما در بستگی هستند. این نوع لینک ها برای سایت مفید هستند.
راهکار پیشنهادی ما ایجاد یک منبع قوی از اطلاعات در گستره کسب و کارتان است. این نوع منابع پتانسیل فوقانی برای دریافت لینک دارند. به علاوه یک منبع قوی، اعتماد اکثریت از جانب کاربران دریافت می کند.