اخبار تکنولوژی 5

معرفی تکنولوژی

اخبار تکنولوژی 5

معرفی تکنولوژی

رفتارشناسی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

نحوه رفتار ما در شبکه‌های اجتماعی حتی اگر به اندازه یک لایک یا یک جمله کوچک باشد، می‌تواند تصویر منش ما را در عقیده دیگران تغییر دهد و عواقب مثبت یا منفی آن، در دنیایی که هیچ کران و مرزی برای آن تعریف نشده، مطمئنا زندگی‌ ما را بیرون از دنیای مجازی نیز تحت کارایی قرار خواهد داد. آیا لغایت بحال به این سوژه فکر کرده‌اید که چه رفتاری در شبکه‌های اجتماعی دارید؟ آیا می‌توانید به راحتی نظر خویش را ذکر کنید یا از بیان آن واهمه دارید؟ بقیه را تحت کارایی قرار می‌دهید یا تحت کارایی قرار می‌گیرید؟ در این نوشته به تعقیب یافتن جواب‌هایی دقیق و دسته‌بندی شده برای این سوالات هستیم.

پروفسور Nancy Rothbard و شاگردانش در یک پژوهش علمی بر روی میزان کارایی شبکه‌های اجتماعی در حیات ملت مطالعاتی انجام دادند و بررسی کرده‌اند که ملت چگونه از شبکه‌های اجتماعی در جریان حیات و پیشه روزمره خود کاربرد می‌کنند. در این پژوهش که پیمایش مسائل حیاتی شبکه اجتماعی نام گرفت چهار تیپ شخصیتی متفاوت برای کسان تعریف شد:

۱- افرادی که مایل به برقراری بستگی با هرکسی و ارسال و به اشتراک گذاری هر مطلبی می‌باشند.
۲-افرادی که مخاطبین خود را با دقت انتخاب می‌کنند ولی همچنان اغلب مطالب را به اشتراک می‌گذارند.
۳- افرادی که با همه بستگی پایدار می‌کنند اما در مورد محتوایی که پیمان است به اشتراک بگذارند دشوار گیری می‌کنند.
۴- افرادی که مخاطبین خود را تقسیم بندی می‌کنند و برای هر کدام مطالب خاصی را منتشر می‌نمایند.

نتیجه پژوهش از این افراد جدولی است که در ذیل مشاهده می‌کنید:

تولید محتوای شبکه های اجتماعی
براساس همین رفتارها شخصیت‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. دسته‌ای از افراد هستند که اغلب راجع به خودشان درونمایه تولید می‌کنند (Meformers) و دسته‌ای نیز اغلب به انتشار اطلاعات می‌پردازند (informers). این جستار در توییتر بیشتر ارائه کرد پیدا می‌کند. تحقیقات رویترز پرتو می‌دهد informerها در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا توییتر، اغلب از بقیه دنبال کننده دارند. این در حالیست که تنها 20 درصد کاربران آنلاین از informerها هستند.

طی عقیده سنجی که در این پژوهش چهره گرفته است 12 شخصیت مختلف در شبکه های اجتماعی بوجود می‌آید:
1- افرادی‌که new feeds خویش را روزانه ده ها بار رسیدگی می‌کنند.
2- افرادی‌که نقش شبکه‌های اجتماعی را در زندگی خویش انکار می‌کنند ولی اگر یک روز به اکانت خویش راز نزنند دچار استرس می‌شوند.
3- افرادی‌ که به طور همیشگی از شبکه های اجتماعی بهره‌گیری نمی کنند، حتی ممکن است هفته‌ها به آن راز نزنند.
4- افرادی‌ که اخیرا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بسیار محتاط عمل می‌کنند.
5- منتظر هستند الی بقیه حرف بزنند و به ندرت پاسخ می‌دهند، به واقع چیزی از خویش ندارند.
6- افرادی‌ که در جست‌و‌جوی فالوور، طرفدار، دوست و retweets های زیاد هستند.
7- تمام مطالبی را که می‌بینند، می‌پسندند.
8- افرادی‌ که از پروفایل های مجهول الهویه کاربرد می‌کنند.
9- افرادی‌ که در شبکه‌های اجتماعی زیاد متفاوت از شخصیت واقعی خود رفتار می کنند.
10- افرادی‌ که سوالات زیادی می‌پرسند و جنجال به راه می‌اندازند.
11- افرادی‌ که آخرین اتفاقات و اخبار را به اشتراک می‌گذارند.
12- افرادی‌ که وقتی مطلبی را منتشر می‌کنند مدام خوراک خبری خویش را چک می‌کنند و نگران عکس العمل بقیه هستند.

در این اینفوگرافیک جداسازی انواع کسان نشانه دیتا شده است:

اینفوگرافیک فرآوری محتوا
سال‌ها پیش بنیاد-نهاد-سازمان تحقیقاتی Forrester ابزاری بنام Social Technographics را منتشر کرد که میزان و نحوه شرکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی را می‌سنجد.بر این اساس 6 نگاه گوناگون به کاربران شبکه‌های اجتماعی وجود دارد:

1- افراد تولید کننده محتوا
صفحات وب ایجاد می‌کنند و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

ویدیو، صوت و دیگر محتوای چندرسانه‌ ای فرآوری و بارگزاری می کنند.

به شکل مرتب محتوای متنی فرآوری و منتشر می‌کنند.

2- افرادی که فقط انتقاد می‌کند
خدمات و محصولات گوناگون را نقد و بررسی می کنند.

در ذیل پست‌های شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتمان بیشتر عقیده می‌دهند.

3- افرادی که اخ دارند از همه چیز خبر داشته باشند
از فیدهای RSS بهره‌گیری می‌کنند.

به دقت و با تگ گذاری مطالب وبلاگ‌های گوناگون را تقسیم بندی می‌کنند.

4- افرادی که ازبقیه فرمانبرداری می‌کنند
عضو پرکار شبکه های اجتماعی هستند.

5- افرادی که تنها نگریستن می‌کنند
می‌خوانند، نگریستن می‌کنند و گوش می‌دهند.

6- افرادی که هیچ فعالیتی ندارند
هیچ‌کدام از این‌ها!

تصویر زیر نرخ پراکندگی کسان در هر یک از این بخش بندی‌ها را برای گروه‌های سنی گوناگون کاربران آمریکایی اثر می‌دهد:

تولید محتوا
شما در کدام گروه قرار دارید؟
برای اینکه بدانید در کدام بخش پیمان گفته اید بس است فعالیت‌های خویش را با این موارد بسنحید، تشخیص اینکه دیگران در باره ما چه اندیشه می‌کنند بسیار جالب خواهد بود. جالب‌تر این که بدبختانه شوربختانه در اغلب شبکه‌های اجتماعی، با کمبود کاربر نویسنده و تأثیرگذار مواجه هستیم. البته نباید انتظار داشت الی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، مثل آنچه در وبلاگ نویسی مرسوم است نوشته‌های طولانی بنویسند و مبتکر باشند، ولی نکته‌ای که هستی دارد این است که کسان حتی در اثناء انتشار عکس‌های سرگرم‌کننده نیز هیچ خلاقیتی از خویش نشان نمی‌دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد