سئو چیست؟
« سئو » تلفظ واژه « SEO » که مخفف عبارت انگلیسی « Search Engine Optimization » است و به معنی "بهینه سازی موتورهای جستجو" و مفهوم "عملیات و فرایندهای بهینه سازی صفحات وب به هدف نمایه پسندیده آنها و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوی وب" (همچون گوگل، بینگ، یاهو، آسک) می باشد.
به عبارت دیگر، سئو سایت (SEO Marketing)؛ هدفمندترین نوع بازاریابی دیجیتال است و به فرایندی در برگیرنده مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به قرار اخذ لینک یک تارنما در ابتدای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و افزایش بازدیدکنندگان یک وب سایت از راه جستجوهای طبیعی یا ارگانیک پایان می شود.
فهرست نتایج جستجو با توجه به موتورهای جستجوی وب، الگوریتم های مخصوص آنها، موقعیت مکانی، تاریخچه و الگوی جستجوی کاربران و تعامل آنها با محتوای سایت ها رتبهبندی میشوند و یک متخصص سئو برای پیشبرد اهداف پروژه سئو سایت باید کل آنها را مد نظر داشته باشد.
هر موتور جستجو، با الگوریتم ها و معیارهای خاص خود، صفحات وب را رتبه بندی نموده و معمولا آنها را افشا نمی کند، اما کارآزمودگان سئو در سراسر جهان با توجه به کمترین اطلاعاتی که به اخص از الگوریتم های گوگل منتشر می شوند، تجربه ها و همچنین نتایج مطالعات موردی خود، به نزدیک 200 فاکتور مهم برای رتبه بندی دست مکشوف اند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از؛ ایجاد محتوای با کیفیت بر اساس تحقیق کلمات کلیدی و متناسب با بیچارگی مخاطب، اصلاح ساختار سایت و لینک سازی داخلی، طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی بودن صفحات وب، افزایش سرعت لود سایت و SSL، سئوی بیرون از سایت، بک لینک، سئوی محلی و ... که می توانید در این لینک « سئوی سایت » مهمترین آن ها را در چکیده ترین حالت ممکن، مطالعه بفرمایید.
هدف عملیاتی کار و جنبش های مرتبط با سئو؛ کسب رتبه های بالاتر و در نهایت رتبه نخست صفحه وب باره نظر در نتایج موتورهای جستجو می باشد که برحسب کلیدواژه ی متناسب با گونه فعالیت، کار و بیزینس، نام شخص و یا خدمات مرتبط با آن بوده و باید با دقت و پس از رسیدگی های لازم گزینش شود، چرا که در صورت انتخاب یک کلید کلمه نامناسب که توسط افراد کمی در اینترنت جستجو می شود، کلیه تکاپو های شما یعنی طراحی و راه اندازی یک سایت، درج مطالب و خرج های جانبی آن به هدر رفته و بازدید کننده ای را برای سایت شما به ارمغان نخواهد آورد.
اصولا قصد پایانی فردی که از متخصص سئو برای بهینه سازی سایت و صفحات وبِ خویش کمک می گیرد؛ رسیدن به نوعی هوده و معمولا مادی است.
پس لغایت حدودی می شود اینگونه نتیجه گیری کرد که سئو یعنی تبلیغاتی هدفمند که پایان به سود خواهد شد.
سئو چیست؟
متخصص سئو کیست؟
متخصص سئو به کلیه کار و جنبش هایی که در زمینه بهینه سازی سایت و سئو باید انجام شود احاطه کافی داشته و از الگوریتم های موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل، آگاهانیدن کافی دارد لغایت بتواند با یک استراتژی موثر، صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر بر اساس آهنگ خویش در رتبه های بالاتر از رقبا پیمان دهد.
دانش و چیرگی هایی که یک سئو شغل باید بداند؟
دانش مبانی و مفاهیم سئو سایت
شناخت الگوریتم های موتور جستجوی هدف
دانش و بهرهگیری پسندیده از ابزارهای تخصصی سئو سایت مانند: گوگل ترند، گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر)، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و نرم افزارهای سئو
توانایی یافتن، گزینش و حتی سرقت بهترین کلیدواژه های رقبا!
داشتن استراتژی در فرآوری محتوا، لینک بیلدینگ، سئو داخلی، سئوی خارجی و لوکال سئو
آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا، مبانی هاستینگ و برخی از زبان های برنامه نویسی
آشنایی با برترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی موثر در فرایند خدمات سئو
مهارت مدیریت سررسید در اجرای پروژه سئو سایت
لازم به بیان است؛ امروزه می توان گفت سئو یک هنر است و کارآزموده سئو یک هنرمند! چرا که موتورهای جستجو به طور مداوم درحال تغییر الگوریتم های جستجوی خود برای بهتر کردن نتایج جستجو هستند و علاوه بر فرهنگ کافی در این گویه باید هنرمندی خود را هم به بحران بکشد.
شاخص های کلیدی عملکرد در سئو چیست؟ (SEO KPI)
به قصد تعیین اهداف دقیق در سئو و بهینه سازی سایت، سنجش عملکرد و اندازه گیری ترقی در دستیابی به این اهداف و حذف ریسکِ از بین رفتن هزینه، دائم نیازمند معیارهایی هستیم الی در صورت لزوم، فرایند بازاریابی سئو را اصلاح و به طور مداوم بهبود بخشیم.
مهمترین فاکتورهای رسیدگی میزان موفقیت کارشناس سئو در انواع فنی، کمی و کیفی در ذیل فهرست شده اند:
سئوی تکنیکال: افزایش سرعت سایت، رفع مشکلات ساختاری، کدها و مشاهده صحیح در موبایل، رفع خطاها و استفاده از گونه ها داده های ساختار مکشوف (Technical SEO)
ایمپرشن (Impression)
متوسط موقعیت (Average Position)
موقعیت کلمه کلیدی (Main Keyword Position)
افزایش طبیعی کلیک کاربران و ورودی از گوگل و سایر موتورهای جستجو (Organic Traffic)
اختصاص سهم بیشتر در جستجوی واژه ها کلیدی نسبت به رقبا (CTRs)
کاهش نرخ پرش یا برونرفت کاربران از سایت (Bounce Rates)
افزایش زمان پایدار گذاشتن کاربر در سایت (Time on site)
بازگشت کاربران به سایت (Return visitors)
بهبود سرعت ایندکس صفحات (Index speed)
ارتقای کیفیت بک لینک ها (Backlink Quality)
افزایش اعتبار حوزه (Domain Authority)
افزایش اعتبار صفحات به اخص صفحات فرود (Page Rank)
جستجوی برند (Brand Search)
نرخ تبدیل (Organic Conversions)
بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment)
معیارهای اشتباه در سنجش موفقیت در سئوی سایت چیست؟
بهبود رتبه الکسا (Alexa Rank): وقتی با نرم افزار، سیستم های کلیکی، ربات، پاپ آپ و ... می توان به راحتی رتبه الکسا را ارتقا داد؛ بعد این یک شاخص غلط برای سنجش میزان عملکرد در سئو سایت خواهد بود.
تعداد صفحات نمایه شده (Total Index Pages)
افزایش میزان تولید محتوا
* بهینه سازی نرخ تبدیل در جهت افزایش مشتریان (فروش بیشتر) و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، هدف نهایی و بهترین شاخص کلیدی عملکرد در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.
استراتژی سئو چیست؟
سئو شدنی است ارزان نباشد اما در سنجش با دیگر شیوه های بازاریابی از نرخ مراجعت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در بالا اشاره شد؛ والاترین هدفی که می تاب برای سئو در عقیده گرفت؛ افزایش نرخ تبدیل و فروش است، پس راهبرد سئو، دستورالعملی است که برای انجام فرایند سئو و دستیابی به این هدف، گردآوری می گردد. جایگاه سئو در فرآیند طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال و فروش از طریق وب یا اپلیکیشن موبایل، تقدم بر کل آنهاست و باید برای آن یک استراتژی صحیح در عقیده گرفت و در همان سان برای آن پایانی نمی توان در نظر گرفت.
علی رغم اینکه به طور دقیق از نحوه عملکرد رتبه بندی سایت ها توسط موتورهای جستجو، اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بیش از 200 فاکتور شناخته شده و تاثیرگذار در این رتبه بندی شناسایی شده است و هر روز این متغیرهای تاثیرگذار در حال تغییر هستند.
یکی از بزرگترین اشتباهات رایج کمپانی ها و استارت آپ ها، انگاشت آنها از این موضوع است که اگر به جایگاه یکِ گوگل در واژه کلیدی خاصی دست یابند، حتما میلیاردر خواهند شد و این در حالی است که اصلا به نوع خدمت یا کالایی که ارائه می کنند، نیازها و خوشنودی مشتری و حمایت مناسب یا حتی کیفیت محتوای سایت خویش اهمیت نداده و فعالیتی به هدف تبدیل کاربران سایت به مشتری احتمالی در عقیده نگرفته اند.
باید در عقیده داشته باشید که صرفا بالا بودن در یک یا چند واژه کلیدی محدود، نتیجه ای به جز سهم اندک در بازار و افت یکباره با تغییر دیدگاه و شیوه جستجوی کاربران و کلمات کلیدی آنها به دنبال نخواهید داشت!
مراحل راهبرد سئو کدامند؟
تحقیق کلمات کلیدی
اساس و سنگ بنای راهبرد سئو، کشف، سرقت، گزینش درست کلمات کلیدی و رصد دگرگونی ها آنها در درازا موعد است. تنها زمانی که برگزیدن واژه ها کلیدی براساس بیچارگی کاربران موتورهای جستجو باشد و پا را ما فوق سئوی یک فرآورده یا اطلاع رسانی صرف بگذاریم، می طاقت انتظار تضمین در بازاریابی سئو و آینده کسب و کار خود یا مشتری را داشته باشیم. با استفاده از ابزارهای گوگل (Ads، Keyword Planner، Suggestion، Trends) یا KWFinder، Keywordtool.io و... تحلیل رقبا و ایجاد لیستی از ارزشمندترین واژه ها در جهت اهداف سئو برای افزایش کیفیت مشتریان، با چاشنی کلمات کلیدی طولانی، هدف گذاری لوکال سئو و عبارات محلی، سئوی یک سایت یا صفحه وب آغاز می شود.
سئو تکنیکال
سئوی فنی یا تکنیکال؛ پیاده سازی یا اصلاح ساختار سایت، صفحات، آدرس ها، صفحه بندی مطالب و لینک سازی درونی بر پای بست، تحقیق کلمات کلیدی است و در ضمن بهینه سازی برای موبایل، افزایش سرعت سایت، مدیریت ریدایرکت ها، سایت مپ و فایل Robots و بهرهگیری مناسب از تگCanonical و سئوی درونی سایت با استفاده از دیتا های ساختار یافته و نشانه گذاری های استاندارد است که بنای محکمی را در سئوی یک سایت می سازد.
تولید محتوا
بدون داشتن یک استراتژی دقیق برای فرآوری انواع محتوای وب، نمی طاقت به جایی رسید. کانتنت مارکتینگ و فرآوری محتوا بر پای بست، اهداف سازمانی و شناخت مخاطب قصد در این مرحله از سئو، اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی ساختار درونمایه و صفحات، انتخاب بهترین واژه ها در عناوین، چگالی مناسب و استفاده از واژه ها همچم و مرحله بندی اهداف اختصار مدت الی بلند مدت با سختی و رقابت بسیار بالا می تواند یک رویت چالشی و آینده نگری در فرآوری محتوا باشد. داشتن برنامه زمانی و فرآوری پیوسته درونمایه اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی امکانات کامنت مارکتینگ، پاسخگویی به سوالات کاربران و مدیریت نظرات نیز یگانه از بهترین راهکارهای فرآوری محتواست. در بسیاری از موارد به جای زیاده روی در تولید محتوا می تاب با استفاده از تکنیک برپایی مطالبی کاملتر از رقبا، کاربردی و راهگشا برای کاربران نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.
لینک سازی و کار و جنبش در شبکه های اجتماعی
استراتژی سئو در ادامه پژوهش کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، سئو تکنیکال و تولید درونمایه با یک برنامه لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی کامل خواهد شد. ارزش ایجاد بک لینک به روش ای که طبیعی جلوه نماید بر کسی پوشیده نیست و در اغلب موارد نمی تاب بدون آن به نتیجه دلخواه رسید یا سررسید نسبتا زیادی از ما خواهد گرفت. احد از بهترین گزینه ها می تواند درج رپورتاژ اعلان در سایت هایی با وابستگی موضوعی و درج 2 لغایت 3 لینک فالو در سایت هایی با اسپم اسکور ذیل و اعتبار حوزه بالا بر پای بست، بودجه و دربایستن پروژه سئو باشد. ثبت سایت در دایرکتوری ها، برپایی لینک های همیشه و خرید بک لینک های مطمئن و همچنین حذف لینک های ویرانگر در این مرحله انجام می پذیرد.
برای دریافت مشاوره رایگان با شرکت آوش تک در ارتباط باشید.
سنجش عملکرد و بهینه سازی راهبرد سئو
بررسی اثربخشی مداوم فعالیت های سپریدن شده، تعریف اهداف و آنالیز نتایج در گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در فرایند سئو می باشد. تقویت لندینگ پیج ها بر پای بست، اولویت، معرفی لینک های شکسته، رفع اشتباهات در تولید محتوا، حذف محتوای تکراری بوجود آمده در پرتو ایرادات سئوی تکنیکال، معرفی واژه ها ارزشمند جدید، اصلاح صفحاتی از یک سایت که در نتایج گوگل با هم چشم وهمچشمی می کنند، کاربرد صحیح از Disavow Links و به طور کلی بهینه سازی مستمر، از رموز موفقیت در یک استراتژی سئو می باشد.