ممکن است بگویید: «بازاریابی بازاریابیه دیگه! یعنی چی بازاریابی چیست؟» بعد بگذارید سؤال را کمی تغییر بدهم: شما بهعنوان صاحب یک کسبوکار کوچک، چهوقت در حال بازاریابی هستید و چهوقت نیستید؟
فکر میکنم همهی ما در این باره توافق داریم که وقتی برای محصولات یا خدمات خود تبلیغات آنلاین یا آفلاین اتمام میدهید درواقع دارید بازاریابی میکنید و برای محصولات و خدمات خود بیننده پیدا میکنید (البته بین بازاریابی و تبلیغات تفاوتهایی هستی دارد که در ادامهی این مقاله به آن خواهیم پرداخت).
اما آن سررسید که دارید در فیسبوک پست جدیدی مینویسید که یکراست ربطی به فروش محصولاتتان ندارد (گرچه ممکن است به آنها لینک بدهید) چه؟ آن موعد هم دارید بازاریابی میکنید؟یا وقتی پشت تلفن با مشتری صحبت میکنید یا ایمیل او را پاسخ میدهید چه؟ در این لحظات هم دارید بازاریابی میکنید؟ یا ما فوق این، آن هنگام که با لباس راحتی در منزل نشستهاید و همینطور که دارید قهوه مینوشید در ذهن خود به یک محصول یا خدمات جدید فکر میکنید و غرق در افکارتان انتهای مداد کهنه خویش را هم میجوید، چه؟ مفتوح هم دارید بازاریابی میکنید؟
پاسخ اختصار و اغلب تعجبآور به همهی سؤالات فوق یک واژه است: بله. شما بهواقع در همهی آن لحظات درحال بازاریابی هستید، خواه متوجه بشوید یا نشوید.
پس این بازاریابی چیست و چطور میتوان برای رشد سوداگری کوچک متعلق به کاربرد کرد؟ بگذارید از نخست شروع نماییم و در ابتدا تعریفی از بازاریابی ارائه کنیم.
بازاریابی: چیزی ما فوق فروش
بازاریابی چیزی ما فوق فروش - بازاریابی چیست
مطابق با واژهنامهی آنلاین کسبوکار، بازاریابی عبارت است از: «فرایند مدیریتی که از راه آن، محصولات و خدمات از جنبهی مفهومی و انتزاعی خویش بیرون شده و بهصورت عینی در گزین کردن مشتری پیمان میگیرد».
همانطور که میدانید برای اینکه محصولات و خدمات از شکل مفهوم دربیایند و به دست مشتری برسند به چیزی بیش از تبلیغات احتیاج است.
شاید واضحترین مراحل عبور از مفهوم تا مشتری خلق خود محصول باشد. حال با پروا به این، آیا قصد من این است که بازاریابی دربرگیرنده گسترش فرآورده هم میشود؟
بله هدف من دقیقا همین است. به راستی در تعریف بازاریابی چهار مورد را باید در نظر داشت:
شناسایی، برگزیدن و توسعهی محصول؛
تعیین بها محصول؛
تبلیغ آن محصول برای بالابردن آگاهانیدن مخاطبان نسبت به آن؛
انتخاب مجرای توزیع که فرآورده از طریق آن دردسترس مشتری قرار بگیرد.
یا به بیان سادهتر و با استفاده از ریشهی کلمهی بازاریابی میتوان گفت که: «بازاریابی هر آن چیز یا کاری است که برای بردن محصول به بازار سپریدن میگیرد».
تعریف بازاریابی شامل همه چیز میشود: از خلق فرآورده لغایت تبلیغ محصول و بردن فرآورده به بازار.
همانطور که میبینید بازاریابی بسیار ما فوق تبلیغ محصول است (و البته بیشتر مردم بازاریابی را با تبلیغ ساده همچم میدانند).
بازاریابی از لحظهای که ایدهی یک محصول در ذهنتان شکل میگیرد، شروع میشود و بسیار فراتر از تلاشهایی است که برای تبلیغ فرآورده الی رسیدن آن به دست مشتری سپریدن میپذیرد.
بازاریابی، برندینگ و تبلیغات؛ فرق این سه چیست؟
قبل از اینکه بیشتر به تحلیل مفهوم و معنای بازاریابی و نحوهی اتمام آن بپردازیم بیایید اول ببینیم که بازاریابی چه چیزی نیست الی تصویر روشنتری از جستار داشته باشیم.
قبلا بیان کردیم که تبلیغ فرآورده بخشی از بازاریابی است، فلذا آیا بازاریابی و تبلیغات یک چیز هستند؟ باید گفت نه.
تبلیغات کارهای معینی است که صاحب کسبوکار برای جلب توجه مخاطبان و مشتریان به محصول یا خدمات خویش سپریدن میدهد. ما این اقدامات و کارها را مجموعا «تبلیغات» مینامیم که میتواند از توزیع تراکت تبلیغاتی در محلهتان الی حضور در تلویزیونهای بینالمللی و ویدئوهای فیسبوکی متغیر باشد.
ازآنجاکه تبلیغ محصول باید به بخشی از تلاشهای بازاریابی شما تبدیل شود تبلیغات به زیرمجموعهی راهبرد بازاریابیتان تبدیل میشود.
راهبرد بازاریابی شما احتمالا تبلیغات را دربرمیگیرد اما باید سایر شکلهای تبلیغات را که ما فوق تبلیغات رسمی هستند نیز دربرگیرنده شود مثلا شبکههای اجتماعی، هدیهی محصولات بهعنوان جوایز، استفادهی امتحانی و مجانی از محصولات، وبلاگ نویسی و …
ممکن است به گوشتان خورده باشد که چیزی به نام «برندینگ» هم برای کسبوکارتان نیاز است؛ ولی اگر همهچیز از مفهومسازی و خلق فرآورده تا قیمتگذاری و قراردادن آن در بازار مفهوم بازاریابی را دربرمیگیرد، پس برندینگ چیست؟
برندینگ به بیان ساده و مختصر کاراکتر و شخصیتی است که شما برای شرکت خویش میسازید و این کاراکتر ما فوق هریک از محصولات و خدماتی است که ارائه میکنید. بازاریابی نحوهی اجرا و نمایش آن کاراکتر در فرایند بردن فرآورده به بازار است.
برویم راز ریشه-بن-بیخ مطلب: به ذکر ساده و عملی، بازاریابی چیست؟
حالا که دورنمایی از بازاریابی را با هم مرور کردیم وقت آن است که چندی نزدیکتر شویم و مفهوم آن را بهطور عملی رسیدگی کنیم. بگذارید با این پرسش آغاز کنیم: چطور یک چیز را از مفهوم به مشتری بازاریابی می کنید؟
توسعهی محصول
در بالا دیدیم که بازاریابی از شناسایی، گزینش و توسعه تشکیل شده است و حتما آن تصویر را یادتان هست که داشتید با جامه راحتی قهوه مینوشیدید و در ذهن خویش ایدهی یک فرآورده جدید را میپروراندید. این تصویر تقسیم الزامی فرایند بازاریابی است چراکه نمیتوانید اولین ایدهای را که به ذهنتان خطور میکند، به این امید که جواب خواهد داد یا حتی بدتر به این گمان که با یک بازاریابی یا تبلیغات خوب پاسخ خواهد داد، توسعه بدهید.
برای اینکه فرآورده را با موفقیت بازاریابی کنید باید با یک فرآورده خوب آغاز کنید. محصول خوب صرفا یک فرآورده باکیفیت نیست بلکه محصولی متناسب با دربایستن بازار است.
به همین خاطر است که اولین گام بازاریابی جستوجوی بازار است. پیش از اینکه دستور بدهید ایدهی اولیه اوج بگیرد و همه چیز را خراب کند باید آن را راستیآزمایی کنید. آیا ایدهی محصول یا خدمات شما منحصربهفرد است یا قبلا هم همانند آن به بازار ارائه شده است و همین اکنون هم در بازار موجود است؟ اگر آری، وضعیت فعلی آن چطور است؟ چطور ارائه میشود و مشتریان چه نظری راجع به آن دارند؟
آیا محصولات کنونی بازار نقایص و معایب ابهت دارند که ایدهی شما میتواند آن نقایص و معایب را برطرف کند؟ اگر آری، چطور؟ چه چیزی محصول شما را منحصربهفرد میکند و چرا مشتریان باید فرآورده شما را به محصولات دیگر ترجیح بدهند؟ آیا بازار گنجایش محصولات جدید را دارد یا شرکتهای نامآور پیشتر بازار موردنظر شما را اشباع کردهاند؟
بسیاری از این پرسشها به نکات برندینگ میپردازند که باید آنها را در عقیده داشته باشید ولی زیر عنوان استراتژی کلی بازاریابی هم پیمان میگیرند. اگر واقعا میخواهید در بازاریابی کامیاب شوید نباید محصولی بسازید که تقاضایی برای آن هستی ندارد یا کوشش کنید با شرکت بزرگتر و شناختهشدهتری رقابت کنید.
بازاریابی از همان لحظهای آغاز میشود که به محصول فکر میکنید و به این میاندیشید که چطور آن را به بازار ببرید.
تعیین قیمت
وقتی که جستوجوی شرایط بازار را انجام دادید و ایدهی فرآورده موردنظر را هم کاملا در ذهن پروراندید در مرحلهی بعدی باید برای آن قیمت تعیین کنید. تعیین قیمت نمیتواند بهصورت تصادفی اتفاق بیفتد و باید عوامل اکثریت را در نظر داشته باشید که بر بازاریابی فرآورده شما تأثیر میگذارند. اولین و واضحترین پرسشی که باید بپرسید این است: خلق محصولی که بتواند برای شما حاشیهی فایده همراه بیاورد به چه اندازه زمان و تلاش احتیاج دارد؟
باید قیمت محصولات مانند موجود در بازار را هم در نظر داشته باشید. نمیتوانید بها محصولات خویش را سهبرابر قیمت محصولات مشابه تعیین کنید. اگر محصول شما نسبت به فرآورده رقبایتان مزایای بیشتری نداشته باشد یا برند سرشناس و خاصی نباشد، نمیتوان اینگونه قیمتگذاری کرد.
درست همانطور که نباید بها گزافی برای فرآورده تعیین کنید، باید حواستان باشد قیمت محصولتان زیر قیمت بازار هم نباشد. اگر قیمت محصول خود را بسیار زیر اعلام کنید، اول از همه در ازای فروش آنها بهجای سود ضرر خواهید کرد. اما این شیوهی قیمتگذاری اثرات ویرانگر دیگری هم دارد. مردم ناخودآگاه انگار میکنند که کیفیت محصولاتتان ذیل است یا مشکلی دارد و ویران است. تعیین قیمت پسندیده برای فرآورده یک ریشه-بن-بیخ بنیادی برای ورود به بازار در سطح مناسب و کسب موفقیت در بازاریابی است.
حتما بخوانید: ۱۱ نکته برای اینکه مدیر بازاریابی موفقی شوید
کمپینهای تبلیغاتی
کمپین های بازاریابی - بازاریابی چیست
کمپین تبلیغاتی بخشی از بازاریابی شناختهشده است و بسیاری از کسان آن را تمام بازاریابی تلقی میکنند. با اینکه تبلیغات تنها بخشی از راهبرد بازاریابی است، ولی باید دانست که بخش مهمی از بازاریابی را برپایی میدهد.
تبلیغات محصولات یا خدمات شما میتواند دربرگیرنده تبلیغات پولی باشد اما باید دیگر اقدامات ذیل را نیز دربربگیرد:
صحبتکردن درمورد محصول در شبکههای اجتماعی، خواه بهشکل تبلیغات سر راست یا غیرمستقیم؛
واداشتن سایر افراد به صحبتکردن در باره فرآورده شما (یا محصولات مرتبط با شما) در شبکههای اجتماعی؛
پاسخدادن به پرسشهای مشتریان و ارائهی خدمات به آنها (چراکه مُشک آن است که خویش ببوید نه آنکه عطار بگوید و اگر مشتریان راجع به محصولات شما حرف بزنند تأثیر آن زیاد بیشتر از تبلیغات پولی خود شما خواهد بود)؛
ارائهی اشانتیون یا امتحان مجانی محصولات شما برای افزایش جلب اعتماد مشتریان بالقوه؛
ارسال خبرنامهی هفتگی یا وبلاگنویسی منظم درمورد مشکلاتی که شدنی است مشتریان با آنها روبرو شوند (و این وبلاگنویسی صریحا تبلیغ نمیکند) بهمنظور افزایش اعتماد مشتریان و برقراری وابستگی با آنها؛
حضور سرمایه گذار یا کسان ویژه در رویدادهایی که مشتریان ایدهآلتان به آنها علاقه دارند. این رویدادها لزوما با فرآورده یا صنعت شما ارتباط سر راست ندارند؛
شراکت با دیگر صاحبان کسبوکار در زمینهی مورد کار و جنبش شما و ارائهی محصولات و خدمات بهعنوان بستههای مکمل به آنها. (برای نمونه اگر برای دورههای آموزشی آنلاین ویدئو تولید میکنید میتوانید با یک مدرس که نحوهی خلق ویدئوهای آنلاین را آموزش میدهد وارد شراکت شوید الی خدمات شما را با تخفیف به مخاطبین خود ارائه کند).
خلاصه هرچه و هرکار که محصول یا خدمات شما را به بازار گستردهتری میبرد، خواه از طریق کمپینهای پولی یا برقراری وابستگی هرازگاهی با مشتریان نهفته بخشی از تبلیغات بازاریابی شما را تشکیل میدهد.
مکان توزیع
حس بزنید اگر قرار بر این باشد که مردم پای پیاده از کویر عبور کنند و پس از دل امواج اقیانوش شناکنان به جایی برسند که محصول شما در آن پیمان دارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچکس فرآورده شما را نخواهید خرید و تمام تلاشهایی که در راستای بازاریابی انجام دادهاید دود هوا خواهد شد.
قرارداشتن محصول در مکانهای پسندیده واپسین تقسیم بازاریابی است، چراکه مشتریان میبایست بتوانند فرآورده شما را بهراحتی پیدا کنند. آیا اندیشه میکنید محصول باید آنلاین عرضه شود یا در مغازههای خشتوگلی یا هر دوی آنها؟ مزایای و معایب هرکدام از این دو گزینه چیست؟ مخاطب ایدهآل شما کیست؟ مردمی که در احد از رویدادهای یک برزن شرکت کردهاند یا بازار جهانی؟
پاسخ به این پرسشها (که دسته پایانی جستوجوی اولیهی بازار را ساختن میدهد) و فهم رفتار خرید مشتری ایدهآل در کامیابی یا شکست تلاشهای بازاریابی نقش کلیدی ایفا میکند.
انواع بازاریابی
انواع بازاریابی در ویکیپدیا ۸۱ نوع بیان شده است. حتما الان با چشمهای ازحدقهبیرونزده میپرسید: «وای خدای من! یعنی برای ورود به بازار باید هر ۸۱ الی رو انجام بدم»؟
نه! نفس عمیق بکشید، خیالتان راحت باشد. نیاز نیست هر ۸۱ گونه بازاریابی را اتمام بدهید.
اگر بازاریابی را تجزیه کنید و بخشهای مختلف آن را در نظر بگیرید، خودش یک کسبوکار وقتگیر خواهد بود.
همانطور که میدانید شرکتهای بزرگ و حتی میانه دپارتمانهای مختلفی را به بازاریابی گزین کردن دادهاند و آن دپارتمانها رئیسان و مدیران گوناگونی دارند که کمپینهای بازاریابی را هدایت میکنند.
آیا این بدین معنی است که کسبوکار حقیر شما هیچ شانسی برای موفقیت ندارد و شما باید ایدهی خود را بهکلی رها کنید؟
البته که نه!
آنچه باید انجام بدهید یافتن و کشف اقدامات بازاریابیای است که میتواند برای شرکتتان پسندیده باشد. سپس میتوانید برنامه بازاریابی کارآمد و سرگی بسازید که نهتنها برای شرکتتان نتایج خوبی به به اتفاق خواهد داشت بلکه راهبند از این میشود که پیوستگی نگران بازاریابی باشید و به آن فکر کنید!
حالا که اینترنت به جزئی از حیات ما تبدیل شده است اغلب کسبوکارهای حقیر سودهای کلانی از سرمایه گذاری در گونه ها تبلیغات آنلاین بهدست میآورند. این بهویژه درمورد کسبوکارهایی که با محصولات و خدمات تحت وب نظیر طراحی سایت، ساخت وبسایت، برنامهنویسی و کدگذاری، ویرایش ویدئو، انیمیشنسازی، گرافیک وب، فرآوری محتوای صوتی، ساخت بازی و … سروکار دارند، صدق میکند.
بازاریابی آنلاین طیف گستردهای از فعالیتها را در بر میگیرد. جالب است بدانید این ایام سئو و بازاریابی درونمایه از ترندهای مهم این گونه بازاریابی است. بازاریابی آنلاین میتواند دربرگیرنده تبلیغات پولی در انواع مجاری آنلاین همانند فیسبوک، تلگرام، یوتوب و توییتر شود. وانگهی میتواند دربرگیرنده انواع بازاریابیهای غیرمستقیم شود که از طریق برپایی اعتماد بین کمپانی و مشتریان، فروش را افزایش میدهد و مستلزم بودجههای کمتری نسبت به تبلیغات رسمی است. بازاریابی ایمیلی احتمالاً کارآمدترین و مقرونبهصرفهترین طریق برای کسب این نتایج باشد.
البته گذاشتن همهی تخممرغها در یک سبد هرگز عاقلانه نیست و شما باید کوشش کنید اقدامات بازاریابی را گوناگون کنید الی از راه مجاری مختلف صدای خود را به شمار بیشتری از کسان برسانید. اما ازآنجاکه باید نخستینگی خویش را مدیریت مؤثر زمان و حفظ تسکین خود پیمان بدهید تشکیل یک سیستم برای اقدامات و تلاشهایی که در راستای بازاریابی انجام میدهید برای نظم و ردیابی ایدهی نکوداشتن است.
یادتان باشد بازاریابی لزوما هزینهی هنگفتی روی دستتان نخواهد گذاشت. شما بهعنوان صاحب یک کسبوکار حقیر ممکن است بودجههای چندمیلیون دلاری ابرشرکتها را نداشته باشید اما میتوانید در بازاریابی خلاقیت داشته باشید و به قول سرشناس نان از عمل خویش خورید.
برای دریافت مشاوره رایگان با شرکت آوش تک در ارتباط باشید.
شما چه تعریفی از بازاریابی دارید؟
تعریف بازاریابی از عقیده شما چیست؟ شما چطور بازاریابی میکنید؟ تلاشهایی که در راستای بازاریابی میکنید از چه عناصری ساختن شدهاند و کدام فعالیتها بیشترین فایده را برای صرف موعد و هزینههایتان بهدست دادهاند؟ آنها را با ما در میان بگذارید.
اولین ویدیو زنده از اسمارتفون تاشو سامسونگ گلکسی Z Flip منتشر شد. شرکت سامسونگ با اسمارتفونهای سری گلکسی S20 در صدر اخبار حوزه فناوری قرار دارد. این شرکت در سهشنبه هفته آینده از تلفنهای پرچمدار سری گلکسی S رونمایی خواهد کرد. علاوهبر این، ما انتظار داریم که کرهایها دومین تلفن تاشو خود را با نام گلکسی Z Flip را هم معرفی کنند. تاکنون، رندرها و تصاویر زنده مربوط به این تلفن به بیرون درز کردهاند، اما در جدیدترین خبر، اولین ویدیو زنده از تلفن تاشو جدید سامسونگ با رنگ بنفش در اختیار عموم قرار گرفته است.
در این ویدیو کوتاه 19 ثانیهای که توسط بن گسکین منتشر شده، تلفن در ابتدای کار در حالت بسته قرار دارد. در این حالت یک پنل نوتیفیکیشن 1 اینچی کوچک و دوربین دوگانه 12 مگاپیکسل مشاهده میشود. سطح بدنه پشتی هندست گلکسی Z Flip براق است و بسته به روشنایی محیط، رنگ بدنه بین سایههای صورتی و بنفش تغییر میکند. در این ویدیو، کاربر با یک زحمت نسبی، دستگاه را با انگشت شست خود باز میکند. در این حالت نیز، صفحهنمایش 6.7 اینچی Infinity Flex بلند تلفن با نسبت ابعاد 22:9 دیده میشود.
تا حدی چروکهای بخش میانی (بخش تاشونده) دستگاه قبل از بازکردن قفل تلفن مشاهده میشوند، اما این چین و چروکها پس از باز شدن قفل سیستم و صفحه سفید رنگ به طور واضح دیده نمیشوند. نمیتوان درباره این مسئله به ویدیو فوق بسنده کرد، تنها تا زمانی که گلکسی Z Flip را در دستان خود نگیریم، نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم که این بخش در استفادههای روزمره مقاومت خوبی خواهد داشت یا خیر. در هنگام بسته شدن تلفن نیز هیچ همپوشانی در دو قسمت آن مشاهده نمیشود و یک فضای باز هم در کنار مکانیزم تاشونده تلفن وجود دارد. در قسمت بالا و پایین تلفن اثری از لوگو یا نوشتهای وجود ندارد.
منبع:
اطلاعات جدیدی در رابطه با اسمارتفون موتو جی 8 پاور (Moto G8 Power) موتورولا منتشر شد. با وجود معرفی و عرضه اسمارتفونهای موتورولا موتو جی 8 پلاس (Moto G8 Plus) و موتو جی 8 پلی (Moto G8 Play)، مدلهای استاندارد و پاور این تلفنها هنوز معرفی نشدهاند و ما هنوز هم اخبار و شایعات درباره این تلفنها را منتشر میکنیم.
ما حدس میزنیم که تلفنهای جدید موتورولا در رویداد MWC 2020 شهر بارسلون معرفی شوند. هماکنون نیز یک برگه از نتایج بنچمارک اسمارتفون موتو جی 8 پاور در گیکبنچ مشاهده شده است که اطلاعات جدیدی از این تلفن را در اختیار ما قرار میدهد. با انتشار نتیجه بنچمارک، میتوان به طور قطعی گفت که تلفن جدید موتورولا به زودی معرفی خواهد شد.
منبع:
افزایش فروش اولین دغدغه و خواسته هر فروشگاه آنلاین نوپا و یا باستانی می باشد. اگرچه در زمینه کسب و کار آنلاین توصیه ها و نکات زیادی مطرح شده است، اما بیشتر این موارد جنبه عمومی دارند. این بار در مدیر وب به سراغ نکته های کلیدی و بنیادی و زیاد تأثیرگذار می رویم. نکات و تعلیم هایی که در چهره اعمال درست آن ها در بازرگانی خود، می توانید مطمئن باشید که در مسیر کامیابی قدم برداشته اید.
ما بعد از مدت ها پژوهش و پژوهش در زمینه فروش آنلاین و بررسی عمیق این دامنه به نتایج زیادی دست پیدا کرده ایم که قصد داریم در ادامه نتایج به دست آمده و در واقع نکات مربوطه را در این مقاله جامع برای شما بازگو کنیم. در این مقاله به طریق ها و شیوه های افزایش فروش آنلاین اشاره می کنیم. طریق های مذکور دربرگیرنده موارد تخصصی و همچنین عمومی می شوند و همگی آن ها در ساحل یکدیگر به افزایش راهبردی و بلند مدت فروش شما کمک می کنند.
قابل ذکر است که این تکنیک ها هر دو گونه فروش یعنی فروش کالای فیزیکی و فروش خدمات را دربرگیرنده می شوند.
افزایش فروش آنلاین
1. در فروش محصولات و سرویسهای خود صادقانه رفتار کنید
قبل از هر چیزی، راستگو بودن در پیشه نکته موفقیت و آغاز یک فروش نیرومند خواهد بود. شاید به ظاهر چنین رهنمود ای مضحک به عقیده برسد، اما بسیاری از تجارت ها پروا کمی به این موضوع دارند. برای مثال، خیلی از بازرگانی ها آغاز به خرید و آماده سازی محصولاتی می کنند که قادر به پرداخت کل خرج آن ها نیستند و از چک و سایر طریق های پرداخت اقساطی استفاده می کنند. چنانچه شدنی است فروش مناسبی نداشته باشند و محصولاتشان خیلی کمتر از حد انتظار به فروش بروند. در چنین حالتی مقدار زیادی فرآورده فروخته نشده و اقساط وزین باقی می ماند. همین مسئله علت ورشکست شدن خیلی از تجارت ها بوده است.
شاید در نگاه نخست این دیدگاه، به نوعی بلندپروازی در بازرگانی باشد و فی نفسه مشکلی نداشته باشد، اما بی توجهی به راستی ها می تواند گریبان راهبند شما شود. شما نباید بلندپروازی را با جهالت اشتباه بگیرید. هیچ وقت راستی را نادیده نگیرید و تحت هر شرایطی واقع بین باشید. هیچ اشکالی ندارد اگر از مختصر آغاز کنید و به مرور مقدار تولید و سفارشات خود را افزایش دهید. چه بسا هر از چند گاهی شنیده باشید که می طاقت یک شبه راه صد ساله را طی کرد ولی به این صحبت ها پروا نکنید. کامیابی دربایستن به کوشش مستمر دارد.
مورد دیگری که به راستی-راستگویی در کار پیوسته می شود، اعتماد کاربران به بازرگانی و برند شماست. هیچ وقت ادعایی نکنید که نتوانید آن را اتمام دهید و از اغراق کردن و تعریف بیجا به شدت اجتناب کنید. کاربران و مشتریان امروزی هوشیار بوده و ساده مرد چنین وعده هایی را نمی خورند. پس راستگو باشید و کوشش کنید در تمام دسته های تجارت خویش بی پرده و بدون حاشیه کار و جنبش داشته باشید.
اشتباه خیلی از افراد مشغول در این دامنه این است که فکر می کنند باید هر طور که شده بازرگانی و کمپانی خویش را بزرگ کرده تا جزو بزرگان آن زمینه قلمداد شوند. تلاش بی وقفه برای رسیدن به این قصد به راحتی باعث می شود الی شما از اهداف مهمتر فاصله بگیرید. نکته دارای اهمیت دیگر این است که اتفاقاً کاربران و مصرف کنندگان به تجارت های حقیر نیز اهمیت داده و آن ها را به خاطر ارائه خدمات شخصی سازی شده تر و موارد مشابه، اولویت پیمان می دهند. تحت هر شرایطی سعی نکنید نقش بازی کنید الی خودتان را چیزی که نیستید نمایش دهید.
2. از افزونههای تبلیغاتی برای گرفتن کلیکهای اغلب کاربرد کنید
تبلیغات کلیکی از دسته مهمترین و مؤثرترین طریق های تبلیغات کارآمد هستند. گوگل به عنوان بزرگترین مرجع تبلیغات کلیکی جایگاهی مناسب برای تبلیغات شما با کمک سیستم AdWords فراهم کرده است. چنین سیستم مشابهی توسط موتور جستجوی Bing نیز ارائه شده است. این طریق از تبلیغات تأثیر زیادی در کسب بازدید و رتبه برای هر وب سایتی دارد. ولی نکته ای که کمتر باره توجه وب مسترها قرار گرفته این است که شما می توانید از افزونه های تبلیغاتی یا Ad Extentions نیز مستفیض شده الی تبلیغات خویش را هدفمندتر کنید.
چنین افزونه هایی به شما کمک می کنند الی فضای بیشتری از لیست نتایج موتورهای جستجو را به تبلیغ خویش گزین کردن داده و در نهایت نرخ کلیک بیشتری اخذ کنید. این افزونه ها به عنوان پکیج پیشنهادی در کنار تبلیغات کلیکی توصیه می شوند و استفاده از آن ها شامل هزینه جداگانه نمی شود. با کمک چنین سیستمی قادر خواهید بود لغایت لینک های بیشتری را به عنوان تبلیغ به نمایش بگذارید.
Ad Extensions
به تصویر بالا دقت کنید. در این تبلیغ از افزونه های Ad Extensions بهرهگیری شده است. در حالت عادی تبلیغات ادوردز شامل عنوان، آدرس و توضیحات متا می شود. اما با به کارگیری این افزونه ها می توانید تقسیم هایی که در عکس مشخص هستند را نیز به تبلیغ خود اضافه کنید. هر کدام از این بخش ها بدست گرد از این افزونه ها ایجاد شده اند. افزونه های تبلیغاتی گوگل شامل افزونه خاصیت ها (Callout Extension) برای نمایش خاصیت های اصلی تبلیغ شما در سرنوشت پائین توضیحات متا، افزونه شبکه های اجتماعی (Social Extensions) برای نمایش تعداد فالوورها یا امتیاز تبلیغ شما در گوگل پلاس و ... ، افزونه چکیده توضیحات (Review Extension) برای نمایش توضیحی چکیده از محتوای تبلیغ یا تارنما و در نهایت افزونه مختص لینک های اضافی (Sitelink Extension) که بسیار کاربردی است، می باشد. با این افزونه می توانید لینک های مهم خود را دسته بندی کرده و درصد کلیک کاربران را در بخش های مختلف سایت خود افزایش دهید.
3. خوشنودی کاربران و اعتماد مشتریان خویش را به معرض نمایش پیمان دهید
هیچ وقت به اندازه حال که فیدبک ها و بازخوردهای مشتریان از محصولات و سرویس های شما اهمیت نداشته است. چرا که این روزها می توان در کسری از ثانیه با صدها و هزاران کاربر از راه شبکه های اجتماعی بستگی پیدا کرد. خوشبختانه چنین قابلیتی مایه می شود الی مشتریان رضایتمند شما به یکی از پر توان ترین ابزارهای شما برای افزایش محبوبیت و رتبه برند و بازرگانی شما در سطح جهانی تبدیل شوند.
متخصصین بازاریابی اینترنتی معتقدند که کاربران خوشنود و رضایتمند از برند شما، لژیون هایی هستند که می توانند از هر افزار دیگری فروش شما را اغلب رونق ببخشند. پس مطمئن شوید که بهترین استفاده را از این افراد می برید. بهترین راهکار، انتشار رضایتمندی این تقسیم از مشتریان در قالب نقد و رسیدگی یا توصیف اجمالی از تجارت، محصولات و یا سرویس های شما می باشد.
برای این باره می توانید بخشی در وب سایت یا بلاگ خویش تاسیس کرده و توئیت ها یا کامنت های کاربران خویش را به اشتراک بگذارید. اگر در توصیف ها و نظرات این کاربران از چاشنی سرنوشت و تمجیدهای احساسی را نیز مستفیض شوید، تأثیرپذیری این گفته ها اغلب خواهد شد. خیلی از وب سایت های کامیاب از همین روش کاربرد کرده اند لغایت کیفیت و ارزش محصولات و برند خویش را افزایش دهند. می تاب بخشی از این نظرات را در صفحه محصولات و یا صفحات فرود نیز افزود.
از دیگر طریق های کسب اعتبار، به کارگیری نمادهای اعتماد موسوم به Trust Signals می باشد. در وب سایت های ایرانی نیز چنین علائمی برای کسب اعتبار بهرهگیری می شوند که مهمترین آن نماد الکترونیکی یا E-Namad می باشد. اگر شما هم چنین نمادهایی دارید، حتماً آن ها را در تقدیر فوتر و یا حتی در یک تقسیم جداگانه پیمان دهید. این نمادها به کاربران حس اطمینان می دهند و باعث می شوند تجارت شما قابل اعتماد به عقیده برسد. از سایر شیوه های کسب اعتبار در همین راستا، شرکت کردن در جشنواره وب و در صورت کسب رتبه، نمایش آن در وب سایت می باشد.
همچنین شما می توانید در یک بخش جداگانه و یا در قسمتی از صفحه اصلی تارنما خود، مشتریان رضایتمند خویش را به چهره یک فهرست معرفی کنید. به گزیده تر اگر برخی از این مشتریان از برندهای معتبر و بزرگ باشند، اعتبار شما با شناسایی آن ها به عنوان مشتری به شدت افزایش پیدا می کند. خیلی از مشاغل گوناگون، حتی مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی نیز معرفی کرده و خدماتی که برای آن ها اتمام دیتا اند را به صورت خلاصه بازگو می کنند.
بیشتر بخوانید؛ هفت ترفند برای بازاریابی با نظرات مشتریان
رضایت مشتری
4. از پیشنهادات لحظهای و محدود استفاده کنید
یکی از راه های ترغیب کردن کاربران و مشتریان استفاده از پیشنهادات لحظه ای یا پیشنهادات گزیده تر است که در مبحث بازاریابی اینترنتی متعلق به با عنوان پیشنهادات اورژانسی نیز یاد می شود. در این نوع پیشنهادات که می بایست در صفحه اصلی تارنما شما و در قسمتی کاملاً واضح قابل رؤیت باشد، شما باید پیشنهادات لحظه ای از محصولات و یا سرویس های خویش ارائه دهید.
برای مثال می توانید یگانه از محصولات خویش را با تخفیف به معرض دیدن و فروش قرار دهید. ولی چیزی که باعث می شود کاربران به خرید آن محصول یا سرویس سوق پیدا کنند، احساس اورژانسی بودن این پیشنهاد می باشد. در چنین حالتی شما می بایست با قرار دادن یک تایمر (شمارش معکوس) و یا تعیین کردن یک موعد مشخص، اعلام کنید که این تخفیف به زودی به انجام می رسد تا کاربران با رویت این اطلاعیه، بیش از قبل روی خرید آن تمرکز کنند.
روش سایر و مشابهی که همانند همین نوع پیشنهادات خیلی از فروشگاه ها را با موفقیت رو به رو کرده است، فروش و ارائه محصولات و خدمات اندک می باشد. برای این گونه فروش ها، تعداد محصولات و یا سرویس هایی که شما ارائه می کنید محدود است و اگر شما این باره را به صورت یک متن تبلیغاتی در صفحه اول پیمان دهید، کاربران حس می کنند که ممکن است فرآورده مورد عقیده به زودی به اتمام برسد. همین سوژه باعث می شود لغایت کاربران ترغیب شده و به صفحه آن محصول مراجعه کنند و قبل از اینکه موجودی آن فرآورده به اتمام برسد آن را خریداری کنند.
پیشنهاد ویژه
در برخی مواقع شدنی است شرایط بالا مد نظر نباشد. در این چهره پیشنهاد دیگری نیز برای شما هستی دارد که می تاب با کمک آن فروش محصولات عادی را نیز افزایش داد. با بهره مند شدن از شیوه مذکور می نا با ارائه پیشنهادات فرعی در کناره خرید اصلی در کاربران و مشتریان ایجاد انگیزه کرد. مثلاً می توانید در کنار یک محصول، به چهره اشانتیون محصول حقیر و مرتبط دیگری را نیز به عنوان هدیه قرار دهید تا کاربران مشتاق خرید آن فرآورده شوند.
همچنین رهنمود ارسال رایگان و یا کمپانی در قرعه کشی های هفتگی یا ماهیانه نیز از دیگر مسیر های زیاد کاربردی در این مقوله می باشد که می توانند به مقدار قابل توجهی فروش شما را افزایش دهند. این روش ها از مهم ترین و بهترین مسیر های افزایش فروش آنلاین می باشند که هم اکنون فروشگاه های کبیر ایرانی نیز از آن ها استفاده می کنند.
گوگل برای سیستم AdWords قابلیتی به هدف شخصی سازی تبلیغات شما فراهم کرده است. احد از این قابلیت ها، امکان اضافه کردن تایمر به فروش ها می باشد. در این حالت در ساحل تبلیغ شما در نتایج جستجوها، سررسید به پایان رسیدن توصیه شما نیز نمایش داده می شود. تجربه ثابت کرده است این جنبش بازخورد بسیار مفیدی در فروش محصولات به چهره اینترنتی داشته است.
پیشنهاد: Upselling چیست و چطور فروش را افزایش می دهد؟
5. تضمین مراجعت وجه بیقید و شرط را در فروش خویش بگنجانید
شاید اینطور به عقیده نرسد، ولی در بسیاری از مواقع، فقط علت خرید نکردن مشتریان، فقدان ضمانت برای خرید است. هنوز هم اغلب کاربران اینترنتی خرید آنلاین را ریسک آمیز می دانند. در این حالت در اغلب مواقع، کاربران به خاطر عدم ضمانت معتبر از خرید خود صرف عقیده می کنند. مسلماً اولین علت این ترس و بی اعتمادی و قبول نکردن ریسک خرید به خاطر مسئله مالی و خطر احتمالی از دست رفتن پول در ازای هیچ چیز می باشد.
البته همه کاربران در این باره حق دارند، چرا که آن ها هیچ اطلاعی از محصول مورد عقیده ندارند و دائم این فکر را می کنند که اگر محصول را بخرند و آن سالم نباشد تکلیف چیست؟ اگر کیفیت محصول با آن چیزی که در توضیحات آن ارائه شده است تفاوت داشته باشد و یا اگر فرآورده اشتباهی رسول شود چه؟ چنین سؤالاتی مایه می شود تا هر کاربری با پروا اکثریت به سراغ خرید آنلاین برود.
پس شما باید برای رویارویی با این مسئله و اطمینان خاطر دادن به کاربران، سیستم پشتیبانی چیره دست و مراجعت پول خرید در صورت عدم رضایت را در پسندیدن مشتریان پیمان دهید. درواقع می توان پذیرفتن داشت که قسمت بازرگانی شما در این پهنه با چنین مسئله ای گره خورده است. حتی کوچک ترین خریدها نیز برای کاربران دربرگیرنده این پارامترها می شوند. فلذا با ارائه محصولات با کیفیت در کنار حمایت قوی و در ضمن اطمینان سازی برای مراجعت پول، نه فقط فروش بیشتری را تجربه کنید، بلکه اعتماد مشتریان را نیز به دست بیاورید.
افزایش فروش
این مسئله تغییر ناپذیر شده است که کاربران در هر زمینه ای، اگر منبعی مناسب و مطمئن برای خریدهای خویش پیدا کنند، قبل از هر جای دیگری سراغ آن منبع می روند. در این صورت شما نه فقط فروش اصلی خویش را تثبیت می کنید، بلکه مشتریان ثابت بیشتری نیز عائد بازرگانی شما خواهند شد و در ضمن، شما به عنوان یک فروشگاه معتبر در بین کاربران و مشتریان شناخته می شوید.
دقیقاً برعکس این مورد نیز هستی دارد. اگر یک مشتری از خرید خویش از شما خوشنود نبوده و حمایت شما نیز نتواند خوشنودی از دست رفته او را بازیابی کند، آن خریدار نادم شده و نه فقط دیگر به فروشگاه شما نخواهد آمد، بلکه خرید کردن از شما را نیز به هیچکس توصیه نمی دهد.
مقاله پیشنهادی در این زمینه: چطور اعتماد از دست رفته مشتریان را به دست بیاوریم؟
6. طیف اتساع محصولات مثل را کمتر کنید
مسلماً ارائه هر چه بیشتر محصولات در مقوله های گوناگون احد ار راه های افزایش فروش می باشد. اما این مسئله در همه حالات پسندیده نیست. در درستی در بسیاری از موارد ارائه محصول بیشتر، می تواند نتیجه عکس در پی داشته باشد. با توجه به این موضوع، اگر شما از یک محصول مدل های مشابه خیلی زیادی داشته باشید، این مسئله می تواند به راحتی مایه دو دل شدن خریدار و سستی در انتخاب یک باره پسندیده از بین این طیف مفصل محصولات شود که در پایان ممکن است به کاهش فروش نهایی شما منجر شود.
شما باید سعی کنید الی بی گمان امکان پیشنهادات خویش را برای کاربران تفریق دهید لغایت آن ها را سردرگم نکنید. اگر طیف وسیعی از محصولات را در پسندیدن دارید، مجبور هستید لغایت آن ها را در تقسیم بندی های جزئی تری دسته کنید. زیاد بودن محصولات یک گویه نه تنها فروشگاه شما را پیچیده تر می کند، بلکه پیدا کردن محصول باره پسند برای خریدار را نیز به مراتب مشکل تر می کند.
7. با کمک سیستم Lookalike Audiences فیسبوک مشتریان هدفمند را پیدا کنید
بهترین کاری که یک بازرگانی یا فروشگاه ویژه می تواند انجام، دهد این است که از روش های مختلف مشتریان مقاوم خود را اشاعه داده و دیگر کاربران و مشتریانی که پتانسیل تبدیل شدن به این تقسیم را دارند منظور پیمان دهند. فیسبوک به شما در این مقوله کمک می کند. شما می تواند با استفاده از دست موزه Lookalike Audiences این شبکه اجتماعی مشتریان نهفته و هدفمند را پیدا کنید.
روش کار سیستم Lookalike Audiences بسیار جذاب و کاربردی می باشد. تعداد زیادی مخاطب فعال و حرفه ای در فیسبوک کار و جنبش دارند که قادرند خاصیت ها و مشخصات بازرگانی شما را با دیتابیس بزرگواری از کاربران به اشتراک بگذارند. کافیست که اطلاعات لازم توسط شما در فیسبوک اندوخته سازی شود. سپس این اطلاعات بدست این کسان به اشتراک گذاشته شده و از همین شیوه ده ها، صدها و هزاران کاربر مشتاق برای گرفتن اطلاعات بیشتر به سراغ شما می آیند.
این تبلیغات هوشمند یگانه از هدفمند ترین تبلیغات کاربردی می باشد که بر خلاف شیوه های مشابه، هزینه بسیار مقداری برای اتمام نیاز دارد. به راستی این ابزار کمک می کند الی کاربرانی که سلایق مشابهی با یکدیگر دارند همدیگر را پیدا کنند. این سلایق می توانند دربرگیرنده هر چیزی باشند. چرا تبلیغات شما در بین این موارد نباشد؟
در همین امتداد اغلب بخوانید: 10 طریق مقاوم شده افزایش درآمد از راه شبکه های اجتماعی
Facebook Lookalike Audiences
8. پیچیدگی فرآیند سفارش و پرداخت را الی کران امکان تفریق دهید
به گزارش Business Insider مبلغی بالغ بر 4 تریلیون دلار در سال 2017 در سبدهای خرید کاربران اینترنتی خلاص شده است که 63% از این مقدار قابل کاربرد مجدد بوده است! این شمردن و ارقام باور نکردنی ثابت می کنند که ملت حوصله فرآیندهای پیچیده خرید آنلاین را ندارند و به سرعت از خرید خود منصرف می شوند. با پروا به این مسئله باید گفت که از مهمترین انگیزه ها کاهش فروش آنلاین یک تارنما یا فروشگاه اینترنتی، همین پروسه خرید است که در حال حاضر خیلی از تارنما های ایرانی نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.
درست وارونه این مسئله، وب سایت هایی که خرید کردن از آن ها آسان بوده و فرآیند سفارش و پرداخت در آن ها بدون پیچیدگی سپریدن می شود، مقدار زیاد بیشتری از تارنما های مشابه، فروش داشته اند. با درس گرفتن از این موضوع، شما می بایست لغایت بی گمان امکان فرآیند سفارش، پرداخت و خرید محصولات از راه فروشگاهتان را تسهیل نمائید.
برای این پیشه از هر قدم بی بیچارگی در فرآیند سبد خرید امتناع کنید. از اجبار کردن کاربران برای پر کردن فرم های غیر ضروری اجتناب کنید. سعی کنید سیستمی ایجاد کنید که مراحل خرید در آن ذخیره سازی شوند و کاربران در صورت اشتباه ناچار به اتمام دادن کل چیز از اتبدا نباشند. خیلی از وب سایت ها حتی اجباری برای ساخت حساب کاربری نیز اعمال نمی کنند.
این گونه تارنما ها در طرف مقابل، از سیستم لاگین گوگل یا فیسبوک استفاده می کنند. به کارگیری این سیستم سبب می شود تا کاربران موعد خود را برای ساخت و پر کردن فرم حساب کاربری تلف نکنند و در عین حال، امنیت حساب کاربری خویش را نیز حفظ می کنند و می توانند به راحتی به گزارش خرید، فاکتورها و رسیدهای پرداخت دسترسی داشته باشند.
Easy Checkout
9. روشهای پرداخت را الی جایی که امکان دارد اغلب کنید
یکی سایر از مهمترین دلایل برگزیدن و یا عدم گزینش یک فروشگاه اینترنتی برای خرید بدست کاربران، روش های پرداخت آن فروشگاه می باشد. به این نکته توجه ویژه داشته باشید که اگرچه این ایام تقریباً تمام نقل و انتقالات مالی بدست کارت های اعتباری چهره می گیرند، اما هنوز هم درصد قابل ملاحظه ای از کاربران وجود دارند که پرداخت نقدی در محل را به انواع دیگر پرداخت ها ترجیح می دهند.
شما باید هر مدل پرداختی که امکان استفاده از آن وجود داشته باشد را برای کاربران و مشتریان خویش فراهم کنید. این انحاء می توانند دربرگیرنده پرداخت اعتباری یا به اصطلاح کیف پول، پرداخت آنلاین از راه درگاه بانکی، پرداخت های بین المللی از طریق حساب های اعتباری، انتقال وجه کارت به کارت یا حساب و در پایان پرداخت نقدی (در محل) باشند.
گزینه های پرداخت
10. برای محصولات خود عکس ها با کیفیت تهیه کنید
ظاهر یک فرآورده ارتباط مستقیمی با درک ما از کیفیت آن فرآورده دارد. نمایش یک تصویر ایده آل از محصولات، نه تنها مایه شفاف سازی و تصمیم گیری بهتر و قابل سنجش تری می شود، بلکه به خودی خود یک آیتم شیفته کننده می باشد، البته اگر بتوان به نکویی آن را به نمایش گذاشت. این تعاریف اهمیت زیاد بالای تصاویر محصولات را تغییر ناپذیر می کنند.
شما باید روی این مسئله به چهره جدی و چیره دست سرمایه گذاری کنید. تمام تارنما ها و فروشگاه های معتبر آنلاین، همگی حائز یک اتاق عکاسی هستند الی در آن اطاق ها از محصولات خود از زوایای متفاوت عکس جاسازی کنند. حتی اگر عکس ها فرآورده مورد نظر شما در سطح اینترنت نیز قابل دسترس است، مفتوح هم توصیه می شود تا عکس های انحصاری خودتان را تعبیه کنید. این حرکت از آنگونه مؤثرترین راه های کسب اعتماد کاربران می باشد.
سعی کنید برای این مورد از کارآزمودگان مربوطه بهرهگیری کنید، چرا که مسائل گوناگونی در این حرفه وجود دارند که تأثیر مستقیم در تصاویر نهایی خواهند داشت. مطمئن شوید که چندین عکس از زوایای متنوع از محصول خود تعبیه کنید. تجربه اثر دیتا است که تقریباً تمام کاربران و مشتریان اینترنتی مایلند پیش از خرید محصول خود، تصویر راستین آن را از زوایای گوناگون مشاهده کنند. اگر این خواسته آن ها را برآورده کنید، شانس خیلی بیشتری برای افزایش فروش خود خواهید داشت.
افزایش فروش
11. صفحات فرود (Landing Pages) اضافی را حذف کنید
صفحات فرود یا Landing Page از جمله موارد کهنه در طراحی سایت های فروشگاهی به حساب می آیند که بارها از مزایا و نکات مثبت آن ها گفته ایم. اما این صفحات باعث می شوند تا خیلی از وب مسترها در به کارگیری آن ها اغراق کرده و به قول سرشناس اصل را فدای فرع کنند. بهتر است کمی حرفه ای تر به این مسئله بپردازیم. هستی صفحات فرود غیر بایسته و غیر استاندارد نه فقط جواب مثبت نخواهد داشت، بلکه ممکن است تأثیر نامناسبی در فروشگاه اینترنتی شما به همراه داشته باشد.
معمولاً مهمترین هدف استفاده از Landing Pages نمایش ویژه و اخص یک محصول و یا تبلیغ یک گردآور می باشد. شما می توانید به جای استفاده از این مدل صفحات باستانی برای کل محصولات، از کمپین های تبلیغاتی فیسبوک یا AdWords گوگل استفاده کنید. در واقع این سیستم های تبلیغاتی می توانند تعویض زیاد عالی برای صفحات فرود باستانی و سنتی باشند.
از مهمترین دلایلی که می نا برای این باره به آن اشاره کرد، این است که کاربران میل زیادی برای اسکرول کردن صفحات فرود ندارند و ترجیح می دهند خیلی تند تر و راحت با محصولات و سرویس های شما وابستگی پایدار کنند.
نسل جدید تبلیغات ادوردز گوگل که Call-Only Ads نامیده می شوند، راهی مناسب برای جایگزین کردن شیوه های کهنه این گونه تبلیغات هستند. با کمک این افزار ساده، مسیر های اصلی ارتباطی شما همانند شماره های تماس، برای مخاطبین در نتایج جستجوها نمایش داده می شود و آن ها می توانند با یک لمس با شما تماس بگیرند.
چنین تبلیغاتی به شدت بازخورد مناسبی دارند. در واقع شما با به کارگیری این سیستم به جای صفحات فرود، می توانید طیف بسیار وسیع تری از محصولات خود را در کمترین زمان ممکن به نمایش در بیاورید و مخاطبین هدفمند خود را خیلی راحت تر پیدا کنید.
مقاله مرتبط: رسیدگی اشتباههای رایج در «صفحه فرود» و شیوه رفع آنها
12. از ابزار تبلیغات Gmail کاربرد کنید
بعد از سنه ها نسخه آزمایشی، گوگل سرانجام سیستم پایانی تبلیغات جیمیل موسوم به Gmail Ads را برای کاربرد عموم ارائه کرد. با حضور بیش از یک میلیارد کاربر پرکار در جیمیل، این سیستم ایمیلی از دسته بهترین فضا ها برای نمایش تبلیغات هدفمند شما می باشد. این ایده خیلی جالبیست که در کناره پیدا کردن کاربران در شبکه های اجتماعی و ...، تبلیغات خویش را در صندوق پیام های کاربران نیز به نمایش بگذارید!
مسلماً این سیستم چیره دست رقبای زیادی نیز برای شما خواهد داشت. پس باید به چهره هدفمند و دقیق، واژه ها تأثیرگذار خویش را گزینش کنید. گرد از بهترین انحاء برای موفقیت در این زمینه، پروا به کلمات کلیدی بهرهگیری شده توسط رقبا می باشد. با کمی جستجو و نگریستن مثال تبلیغات دیگران می توانید نتایج زیادی به دست بیاورید. سپس شما هم می توانید با به کارگیری آن واژه ها کلیدی به جمع رقبا بپیوندید و بهره زیادی از کاربران را برای خویش داشته باشید.
تبلیغات Gmail
13. از تبلیغات PPC به درستی استفاده کنید
حتماً پیش آمده که شما هم با تبلیغات تصویری یا متنی زیادی رو به رو شده باشید که پس از کلیک روی آن ها، به صفحات غیر مرتبط دیگری که بیشتر آن ها صفحات فرود برخی سایت ها هستند هدایت شوید. این گونه تبلیغات صرفاً به قصد جذب کلیک کاربران طراحی می شوند و به نوعی ابله زدن آن ها تلقی می شود. اگرچه نمی نا گفت کل این گونه تبلیغات با این قصد مورد استفاده قرار می گیرند، اما بخش زیادی متعلق به ها با این هدف در وب سایت های مختلف تعبیه می شوند.
با استفاده از این مدل شیوه ها، چه بسا به خاطر شمار بسیار کلیک ها درآمد نکویی کسب کنید، ولی مطمئن باشید فقط همان یک بار خواهد بود چرا که کاربرانی که اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند سایر سراغ شما نخواهند آمد.
سعی کنید به هیچ عنوان جزو این دسته نباشید و از تبلیغات دروغین PPC امتناع کنید. مهم نیست سخیف تبلیغات شما چیست، ولی باید هر تبلیغی که می کنید، به محتوای همان تبلیغ لینک داده شود. اگر کاربران روی تبلیغ یک محصول کلیک می کنند، فقط و تنها باید به صفحه همان محصول هدایت شوند. نه به محصولات مرتبط، یا محصولات ویژه و ... بلکه تنها و تنها به همان محصول. اگر در این باره صادق باشید و کوشش نکنید از کاربران سوء کاربرد کنید، هم اعتماد آن ها را مستحکم می کنید و هم اعتبار و فروش خویش را افزایش می دهید.
تبلیغات کلیکی PPC
14. به بازخوردهای مشتریان به دقت پروا کنید
همیشه و تحت هر شرایطی در جستار فروش آنلاین سؤالات، پیشنهادات و انتقادات زیادی از سوی مخاطبین و مشتریان مطرح می شود. وظیفه شما شفاف سازی این موارد است الی هیچ شک و شبهه ای در مورد کار و جنبش شما و محصولات و سرویس های ارائه شده توسط برند شما وجود نداشته باشد. این مسئله یکتا از بزرگترین بحران های موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب می آید که از قضا خیلی کمتر از حد چشمداشت بدست برندها و فروشگاه ها باره پروا پیمان گرفته است.
خیلی از مشاغل پرکار در حوزه بازاریابی اینترنتی به خاطر بی توجهی به این مسئله با مشکلات زیاد زیادی رو به رو شده اند. بسیاری از این تجارت ها به اشتباه اندیشه می کنند که مشتریان از مشخصات و جزئیات محصولات و سرویس هایی که این فروشگاه ها ارائه می کنند مطلع هستند و مراجعه کاربران به تارنما آن ها پرتو از نزاکت و دانش آن ها نسبت به محصولات باره نظر است. اما راستی این است که تقریباً بیشتر کاربران و مخاطبین یک فروشگاه اینترنتی قبل از هر چیز به پیگیری اطلاعات کافی از فرآورده یا سرویس مورد عقیده خود هستند. حتی اگر کاربران و مشتریان اطلاعات زیادی هم داشته باشند، مفتوح هم برای اطمینان خاطر مایل هستند لغایت پاسخ پرسش های احتمالی خویش را پیدا کنند.
اینجاست که بی توجهی وب مسترها به این مسئله، باعث باقی ابقاء صدها و یا هزاران سؤال بی پاسخ می شود. نتایج تحقیقات نشانه می دهند که بیش از دو سوم این مشتریان به خاطر همین سوژه از خرید خود از آن فروشگاه منصرف شده و سراغ فروشگاهی می روند که شفاف سازی های لازم را اعمال کرده باشد. فلذا وظیفه شما این است که قبل از هر چیز بستری مناسب برای اخذ و پذیرش به سؤالات و دغدغه های کاربران ایجاد کنید و وانگهی پذیرای انتقادات، شکایات و درخواست های آن ها باشید. با این کار نه فقط باعث کسب اعتماد آن ها می شوید، بلکه اعتبار خود را به عنوان یک فروشگاه چیره دست در بین رقبا افزایش می دهید.
در قدم دوم، باید هرچه زودتر به تقاضا ها و شکایات و انتقادات مشتریان بررسی کرده و دشواری ها احتمالی را مرتفع سازید. هر چه بیشتر به این جستار بررسی کنید، بخت افزایش فروش آنلاین اکثریت نیز خواهید داشت.
اغلب وب مسترها معتقدند که خویش نمایی یک تارنما به معتبر شدن آن کمک می کند، در حالی که چیزی که فروشگاه اینترنتی شما را قدرتمند و پر هوده می کند، فقط توجه به خواسته ها و نیازهای مشتریان است.
بازخورد مشتریان
15. لغایت میتوانید بخشنده باشید
مردم در هر جای دنیا که باشند عاشق کالای مجانی هستند و هرچه شما اغلب در این مبحث بخشنده باشید، برای مشتریان محبوب می شوید و همین مسئله در پایان به افزایش فروش شما کمک می کند. ارائه کالا یا سرویس های رایگان می تواند از طریق های مختلف کاربران را جذب کند. برای مثال شما می توانید از ارسال اشانتیون های متنوع در کنار سفارشات اصلی کاربران بهرهگیری کنید و یا از کدهای تخفیف و کوپن های خرید رایگان بهره مند شوید.
از این لحاظ کمپانی ها و فروشگاه های نرم افزاری می توانند بیشتر از سایر انواع فروشگاه ها به ارائه سرویس ها و محصولات رایگان بپردازند، چرا که برای آن ها خرج خاصی در بر نخواهد داشت. ارسال دو کالا به ازای خرید یک کالا، ارسال رایگان مثال های متنوع از محصولات دیگر، کمپانی دادن کاربران در قرعه کشی های هفتگی یا ماهیانه در ازای خرید محصولات خاص و ... از سایر طریق های مانند در این گویه هستند. در ایران نیز فروشگاه های زیاد زیادی از جمله دیجیکالا از این سیستم بهرهگیری کرده و به شدت کاربران را به خویش جذب کرده اند.
ارسال کالا و هدایای رایگان به مشتریان نه تنها باعث افزایش آگاهانیدن و علاقه مندی مشتریان نسبت به برند شما می شود، بلکه رهسپار بسیار مناسب برای آشنا کردن آن ها با محصولات سایر شما می باشد تا با دریافت نمونه هایی از محصولات پیشنهادی شما با آن ها به صورت مستقیم آشنا شوند و ترغیب به خریداری آن ها کنند. برآیند اینکه بخت خرید این محصولات به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
مقاله پیشنهادی در این زمینه: 7 روشی که می توانید با آنها مشتریان تغییر ناپذیر اکثریت جذب کنید
Giveaways
16. از سیستم پژوهشی "شخص خریدار" یا "Buyer Persona" کاربرد کنید
Buyer Persona یا شخص (شخصیت) خریدار یک روش کاربردی برای تارنما ها و فروشگاه های آنلاین می باشد تا به کمک آن بتوانند بهترین و سودبخش ترین مشتریان را شناسایی کنند. در این طریق وب مسترها از طریق یک فرم و قالب پیش فرض، شروع به جمع آوری اطلاعات از یک خریدار فرضی می کنند و این اطلاعات را در یک فرم تکمیل می کنند. اطلاعات به دست آمده پایانی به راستی مشتری هدفمند شما خواهد بود.
این اطلاعات شامل مشخصات فردی یک خریدار، علائق، کار و ... می شود. شما با در پسندیدن داشتن این اطلاعات و ساخت یک مشتری خیالی که حائز این مشخصات است، می توانید مخاطبین خود را به چهره هدفمند و هوشمند شناسایی کنید. این فرآیند کمی پیچیده و غیر معمول به نظر می رسد، ولی از دسته روش های کاربردی برای شناسایی و هدف قرار دادن مخاطبینی می باشد که می توانند مستقیماً به افزایش فروش شما کمک کنند. در واقع شما با این روش مشتریانی را شناسایی می کنید که بیشترین گمان کردن خرید محصولات شما را دارند و با فهمیدن علائق و خواسته های آن ها، می توانید در این مسیر کار و جنبش اکثریت داشته باشید تا سوددهی خویش را به مراتب افزایش دهید.
عملکرد این سیستم شبیه به سیستم Facebook Lookalike Audience می باشد. می نا گفت که پیاده سازی این سیستم، در پیدا کردن مشتریان ایده آل با پروا به مقوله کاری سایت شما کمک شایانی خواهد کرد. شیوه ساخت Buyer Personas می تواند به صورت تحقیقات فردی شما یا تیم شما صورت بگیرد و یا با جمع آوری اطلاعات عمومی از طریق نظرسنجی ها برای مشتریان انجام شود. آنالیز وب سایت های رقیب و نگریستن رفتارها و نظرات مشتریان فروشگاه های دیگر، نیز از دسته شیوه های کاربردی برای ایجاد چنین منش های فرضی می باشند. شما وانگهی می توانید از آژانس های خدماتی که در چنین زمینه هایی کار و جنبش دارند کمک بگیرید.
Buyer Persona
17. از بها گذاریهای درجهبندی شده استفاده کنید
معمولاً کل ما وقتی به رستوران می رویم، به احتمال بسیار غذاهایی که قیمت میانه دارند را اغلب مورد پسند می دانیم. ما اغلب اوقات از غذاهای خیلی ارزان چشم پوشی می نماییم و در همان سان خیلی کمتر سراغ غذاهای گران قیمت می رویم. با این حساب، بهترین انتخاب منوی میانه می باشد. این طریق یک تکنیک بازاریابی می باشد که در خیلی از تجارت ها باره کاربرد قرار می گیرد. به این تکنیک اصطلاحاً بها گذاری دلپذیر (Decoy Pricing) گفته می شود.
این تکنیک برای افزایش فروش آنلاین نیز با درجه بندی قیمت ها قابل استفاده است. روش شغل ساده است. کافیست محصولات مثل خویش را در سه بازه قیمتی بها گذاری کنید و محصولات منظور خود را در بازه میانی یعنی بها میانه قرار دهید. با این پیشه شما مشتریان را به سمت خرید کردن محصولات متوسط، یعنی همان محصولاتی که شما می خواهید خریداری شوند ترغیب می کنید.
اگرچه برخی از خریداران سراغ محصولات گران تر می روند (که همین موضوع نیز مایه افزایش درآمد و سوددهی شما می شود)، ولی بیشتر خریداران ترجیح می دهند که این شغل را نکنند و محصولاتی را ارجعیت پیمان می دهند که به گزینش شما در بازه بها میانی قرار گرفته اند. این تکنیک یک ریشه-بن-بیخ روانشناسی در جستار بازاریابی اینترنتی شناخته می شود که در ضمن با عنوان نشان تسلط نامتقارن (Asymmetric Dominance Effect) نیز شناخته می شود.
قیمت گزاری
18. از توصیه پاپ آپ (Opt-In Pop-Up Offer) کاربرد کنید
یکی از راه های افزایش فروش آنلاین استفاده از پیشنهادات لحظه ای به کاربران و مشتریان است. پیشنهادات انتخابی موسوم به Opt-In Pop-Up که در پنجره ای حقیر در صفحه اصلی وب سایت ها باز می شوند، از آنگونه روش های این نوع پیشنهادات است. این روزها اغلب تارنما ها و فروشگاه های آنلاین از چنین تبلیغات و پیشنهاداتی بهره مند شده اند. اگرچه این مسئله نیاز به توجه خاصی دارد و افراط در آن باعث آزرده خاطر شدن کاربران می شود.
با پیشنهادهای پاپ آپ، شما پیغام، تبلیغ و توصیه محصولات خویش را در یک پنجره پاپ آپ در خویش تارنما برای کاربران مفتوح می کنید و آن ها می توانند با وارد کردن ایمیل خود و یا کلیک کردن روی لینک محصول، وارد صفحه مربوطه شده و از همین روش شانس فروش خود را افزایش دهید. این سیستم به بازاریابی ایمیلی نیز کمک قابل توجهی می کند، چرا که با همین تدبیر می توان با یک فیلد ساده، ایمیل های کاربران را برای ارسال پیشنهادات، از آن ها دریافت کرد و سپس کمپین های موفقیت آمیز ایمیل مارکتینگ را اجرا کرد.
این مدل پیشنهادات نباید تکراری بوده و برای مدت طولانی در تارنما شما باقی بمانند. شما باید برای مثال به مدت چند روز یک رهنمود را در درازا یک ماه در وب سایت خویش تکرار کنید و سپس این پیشنهادات را حذف کنید. با این کار هم کاربران دیگر را مشتاق دید پیشنهادات اغلب نگه می دارید و هم از اذیت شدن کاربران به خاطر مزاحمت این صفحه بازداری می کنید.
اینکه کدام فرآورده را با چه گونه متن و تصویری تبلیغ کنید، مسئله ای است که احتیاج به آزمون و خطاهای شما (تست های A/B) دارد. در برخی از وب سایت ها این صفحات صحیح قبل از بستن صفحه برای کاربران نمایش داده می شوند. پیاده سازی این سیستم با یک کد ساده در تقسیم کدنویسی قالب قابل سپریدن است. در این حالت وقتی کاربران روی دکمه ضربدر و بستن صفحه کلیک کنند، پیغام باره نظر نمایش داده می شود.
مجدداً تکرار می کنیم که از این سیستم نباید بیش از بی گمان استاندارد بهرهگیری کرد؛ چرا که در آن صورت تارنما شما با یک تارنما اسپم و تبلیغاتی فرق زیادی نخواهد داشت. در ضمن به یاد داشته باشید که یک دکمه برای بستن صفحات تبلیغاتی پاپ آپ تعبیه کنید لغایت کاربران در چهره گرایش بتوانند سریعاً این صفحات را ببندند. اگر این پروسه حتی ذره ای مشکل باشد، کاربران به احتمال زیاد قید فروشگاه و وب سایت شما را خواهند زد.
Opt-In Popup
19. فروش آنلاین خویش را با بهینهسازیهای موبایل گسترش دهید
موبایل های هوشمند امروزی آنقدر بهره زیادی از زندگی دیجیتالی ما را در گزین کردن دارند که امکان ندارد بدون توجه به آن ها بتوان در بازاریابی اینترنتی پیروز شد. اما همچنان تمرکز خیلی از فروشگاه ها روی نسخه دسکتاپی می باشد و اهمیت چندانی به نسخه های موبایلی وب سایت ها داده نمی شود. این مسئله می تواند یک فرصت پسندیده برای شما باشد لغایت با بهینه سازی وب سایت ، فروشگاه یا توسعه اپلیکیشن انحصاری خود، در این زمینه پیشتاز باشید.
به خاطر حضور تقریباً بیش از دو سوم کاربران پرکار اینترنتی در موبایل های هوشمند امروزی، مبحث موبایل مارکتینگ رنگ و بوی خیلی جدی به خویش گرفته است. دسته اعظمی از سهم فعالیت های آنلاین بدست جستجوهای موبایلی چهره می گیرد و همین موضوع نشانگر اهمیت زیاد بسیار موبایل ها است. پس شما بخواهید یا نخواهید باید یک وب سایت سازگار و بهینه شده برای موبایل ها (ریسپانسیو یا واکنش گرا) داشته باشید.
در قدم اول، مهمترین مسئله در بهینه سازی یک تارنما برای موبایل این است که دسترسی به کل بخش های یک سایت در موبایل تا حتماً امکان آسان باشد. این مسئله باعث می شود الی کاربران هم پرماسیدن راحتی داشته باشند و هم بدون زحمت به نتایج جستجوهای خود برسند. توجه به دو ریشه-بن-بیخ مهم تجربه کاربری و طراحی ساده و در همان سان جذاب، به تنهایی مایه می شود لغایت شما بخت زیادی برای جذب مشتری های جدید کسب کنید.
اما مسائلی همچون سرعت بالای لود صفحات، دسترسی سریع به کل بخش ها، عدم نیاز به بزرگنمایی برای نگریستن متون یا عکس ها و در پایان امکان جستجوی آسان از دیگر مسائل حیاتی در این زمینه به حساب می آیند. در نسخه ویژه موبایل تارنما خود کوشش کنید از زورکردن کاربران برای ثبت اسم های غیر ضروری، پر کردن فرم های اطلاعات وزین و موارد مانند پرهیز کنید. در موبایل ها باید همه چیز به سادگی و با سرعت زیاد قابل سپریدن باشند.
Mobile Online Shopping
20. مشتریان خود را بعد از اتمام سفارش و خرید فراموش نکنید
فراموش کردن و بی توجهی به مشتریان بعد از سپریدن سفارش از بدترین عاداتی است که خیلی از فروشگاه های آنلاین آن را مرتکب می شوند. یکباره نکته اینجاست که شغل اصلی شما به راستی بعد از اولین سفارش مشتریان شروع می شود. ما بارها از اهمیت و ارزش مشتری های ثابت گفته ایم و چنین بی توجهی هایی مایه می شود شایستن تبدیل شدن مشتریانی که نخستین سفارش را از ما دریافت می کنند به مشتریان تغییر ناپذیر کمتر شود.
اما برای اینکه با این دشوار رو به رو نشویم باید چه کاری اتمام دهیم؟ برای این مسئله باید از همان ابتدای شغل و از پروسه خرید کوشش به جذب کردن مشتریان کنید. کوشش کنید به محض ثبت سفارش بدست مشتری، همگی اطلاعات لازم را از طریق پیامک و ایمیل به مشتری ارسال کنید. حتی می توانید کوچک ترین جزئیات مربوط با سفارش را هم برای آن ها بفرستید. پس از تکمیل سفارش، مجدداً اطلاعات مربوط به ارسال سفارش دربرگیرنده روز و تاریخ و روش تحویل و مسائل همانند را بازگو کنید.
روش های افزایش فروش |
از سایر روش های زیاد جذاب و کاربردی در این مبحث، امکان رهگیری خریدها بدست مشتریان است. چنین سیستمی توسط دیجی کالا عرضه شده است و مشتری می تواند روند خرید محصولات خویش را در این فروشگاه پیگیری کند. دیجی کالا وانگهی از راه پیامک نیز مشتری را در جریان روند تکمیل سفارشات پیمان می دهد. این مسئله مایه ایجاد حس خیلی خوب و اطمینان در مشتری می شود که می تواند به تبدیل شدن مشتریان معمولی به مشتریان تغییر ناپذیر کمک خیلی زیادی کند.
قطعا این نکته ارزش بازگو کردن را دارد که دادههای تست سختافزاری GeekBench در سطح سیستمعامل به این اپلیکیشن گزارش شده و تقریبا آسان است که این اطلاعات را دستکاری کرد. بنابراین به این تست باید به دید شک نگریست. بااینحال، گوگل با صراحت به نسخه آینده سیستمعامل موبایلی خود اشاره کرده است. این تست یکی از اولین اشارههایی است که تابهحال در رابطه با اندروید R یا همان اندروید 11 صورت گرفته است.
اگر به خود تست GeekBench نگاهی بیندازیم، مـتأسفانه هیچ اطلاعات اضافی جهت استخراج در آن وجود ندارد. ارقام این تست تقریبا بهدرستی گوشی هوشمند پیکسل 4 گوگل و تراشه اسنپدراگون 855 داخل آن را نشان میدهند. حافظه رم 6 گیگابایتی نیز در این تست نشان داده شده است. همچنین اطلاعات دیگری نیز در این بنچمارک دیده میشود. در بین این دادهها، توجه ما به اندروید R معطوف است.
تنها چیزی که ما در عمل میتوانیم با استفاده از این اطلاعات انجام دهیم، تفکر و همچنین سعی در انجام حدس و گمانهای حسابشده است. شکی نداریم که گوگل بهشدت بر روی سیستمعامل اندروید خود کار میکند. آخرین بار ما یک خبر را پیرامون این سیستمعامل شنیدیم که در واقع تعهدی در رابطه با پروژه متنباز اندروید بود. این خبر در رابطه با افزایش محدوده فایلها به فراتر از 4 گیگابایت بود. احتمالا این مسئله به ضبط ویدیوها مربوط میشود. پس از این خبرها نیز نوبت به اندروید 11 رسید. ادامه دادن نامگذاریهای عددی تنها راه باقیمانده برای گوگل است. باید در نظر داشت که گوگل تاکنون از حروف الفبای انگلیسی و نام دسرهای مختلف در سیستمعامل خود استفاده کرده و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ برای کاربران است. اگر نامگذاری عددی در آینده توسط این شرکت بهعنوان یک سنت در پیش گرفته شود، بازهم در مراحل توسعه و تستهای بتای این سیستمعامل امکان دارد که از حروف استفاده شود. درست همانند اندروید 10 که پیش از عرضه، به نام اندروید Q شناخته میشد.
ازآنجاییکه ما درباره نامگذاری صحبت میکنیم، پس نمیتوانیم این را نیز در نظر نگیریم که برخی از نرمافزارها و محصولات عمومی فناوری، در نسخههای دهم خود از عدد 10 استفاده نمیکنند. این اقدام مشتریان را به تفکر وا میدارد. صرفنظر از این موضوعات، اگر ما این تست GeekBench را واقعی در نظر گرفته و نیز فرض کنیم که این اعداد از یک پیکسل 4 واقعی به دست آمدهاند، آنگاه اجرای اندروید R و سپس نشان دادن نسخه پیشنمایش توسعهدهنده (Developer Preview build) این سیستمعامل به همگان نیز میتواند به همان اندازه محتمل باشد.
در این اواخر، شایعاتی پیرامون گوشیهای پیکسل 4a و 4A XL وجود داشته است. شاید بسط چنین بحثهایی بتواند اطلاعات بیشتری را از اندروید R به دست دهد، حداقل به این مسئله امیدی هست.
منبع: